In mei sloten de twee ferrymaatschappijen een overeenkomst op de route Dover-Calais, in een poging om de wachttijden voor vrachtklanten te verkorten. De overeenkomst was ook bedoeld om de verkeersstroom op de handelsroute tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU te helpen verbeteren. De Competition and Markets Authority (CMA) heeft vrijdagochtend echter bevestigd dat zij nu een onderzoek naar de maatregel zal instellen.
De CMA verklaarde dat zij onderzoekt of de overeenkomst "de mededinging binnen het VK kan verhinderen, beperken of scheeftrekken".
P&O Ferries exploiteert vijf schepen op de route Dover-Calais, terwijl de in Denemarken gevestigde exploitant DFDS er drie exploiteert. In mei verklaarden de ondernemingen dat de overeenkomst beperkt zou blijven tot vrachtvervoer tussen Dover en Calais en niet zou worden uitgebreid tot de route Dover-Duinkerken die door DFDS wordt geƫxploiteerd. Samen vervoeren de twee lijnen elk jaar meer dan 2,5 miljoen vrachtwagens over het Kanaal, waardoor het veruit de drukste handelsroute tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa is, aldus de ondernemingen.
Bron: standard.co.uk