Personeelstekort logistiek dwingt goed werkgeverschap

Personeelstekort op logistieke functies bij handels- en productiebedrijven is in 2021 verder opgelopen. Voor vrijwel alle functiegroepen is vaker een tekort verwacht, met name voor logistieke medewerkers, chauffeurs en ICT-medewerkers. Bedrijven hebben het meest te winnen door goed werkgeverschap te tonen. Denk aan werk-privébalans, goede arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Dat schrijven analisten van ABN Amro in een rapport.

De logistieke arbeidsmarkt is fors aan veranderingen onderhevig: personeelstekorten, vergrijzing en nieuwe generaties op de arbeidsmarkt met hun eigen wensen en eisen. Daarbij zorgen ontwikkelingen en disrupties als de coronacrisis, globalisering en digitalisering voor een grote verscheidenheid aan logistieke en HR-uitdagingen. Deze interne en externe invloeden vragen meer dan ooit om wendbaarheid van organisaties. Om adequaat om te kunnen gaan met deze veranderingen, is strategisch personeelsbeleid noodzakelijk.

Daarnaast spelen veranderende wet- en regelgeving op het gebied van de arbeidsmarkt ook een belangrijke rol bij het strategisch personeelsbeleid van handels- en productie-bedrijven. In 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (Wab) ingevoerd. Deze wet is met name bedoeld om het verschil tussen vaste en flexibele contracten kleiner te maken. Daarna volgden er adviezen over verdere hervorming van de arbeidsmarkt van de Commissie Borstlap (rapport ‘In wat voor een land willen we werken?’) en de WRR (Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid, rapport ‘Het betere werk’). Op 2 juni 2021 heeft de SER (Sociaal- Economische Raad), in lijn met de hiervoor genoemde rapportages, een advies hierover uitgebracht. Dit advies gaat onder meer in op het tegengaan van misbruik van flexibele arbeid, op het zekerheid bieden aan flexibele medewerkers, het doen van investeringen in de ontwikkeling van werknemers en op het creëren van interne wendbaarheid door de mogelijkheid te scheppen bij bedrijfseconomische omstandigheden de arbeidsduur van vaste werknemers met 20 procent te verlagen. Ook het Sociaal Akkoord uit 2021 sluit hierbij aan.

Toekomstbestendig personeelsbeleid
Echter heeft slechts een klein deel van de handels- en productiebedrijven een toekomstbestendig personeelsbeleid rondom hun logistiek vastgelegd. Vooral het midden- en kleinbedrijf blijft achter. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt Sander Nieuwenhuizen van ondernemersvereniging evofenedex. “De logistiek is fors aan verandering onderhevig en hebben een groot effect op het beleid rondom arbeid en de eisen die gesteld worden aan logistieke functies: personeelstekorten, vergrijzing, coronacrisis, globalisering en digitalisering zijn maar een paar ontwikkelingen van dit moment. Om succesvol te blijven, moeten bedrijven verder kijken dan de dag van vandaag. Er is dus werk aan de winkel.”

Ook heeft een derde van alle bedrijven geen strategisch HR beleid vastgelegd dan wel middelen beschikbaar gesteld op het gebied van digitalisering, ontwikkeling van medewerkers, duurzame inzetbaarheid en diversiteit, terwijl strategisch personeelsbeleid wel noodzakelijk is om concurrerend te blijven. Als het niet lukt om personeel te behouden, vacatures in te vullen of succesvol te innoveren, kan dit een kostenverhogend effect, een productiviteit verlagend en dus een negatief effect hebben op de winstgevendheid en concurrentiepositie van bedrijven. Hier ligt dus een zeer grote uitdaging voor handels- en productiebedrijven.

Voor meer informatie en het volledige rapport:
www.abnamro.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven