Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Walter Ahn (Wasto-Pac) over de handel in kunststofkratten en -pallets

"Vanuit diverse kanten groeiende vraag naar goedkopere kunststof varianten”

Voor de verpakkingssector zijn het sinds de coronapandemie spannende tijden. Merkbare tekorten aan materiaal gaan gepaard met historische kostenstijgingen. De voortdurende Corona-problematiek zorgt ervoor dat de vraag naar goedkopere kunststofkratten en -pallets toeneemt, tegelijkertijd worden pallets vaker gereinigd en gerepareerd om de aanschaf van nieuwe materialen waar mogelijk te vermijden, ziet Walter Ahn, directeur van het Duitse Wasto-Pac.

Het in Erftstadt (nabij Keulen) gevestigde bedrijf richt zich primair op het reinigen en repareren van kunststofpallets en -kratten, alsook de aanschaf en handel in nieuwe exemplaren. “Beide takken zijn complementair aan elkaar: Klanten die sinds jaar en dag hun pallets en kratten bij ons laten reinigen en/of repareren vragen op den duur naar onze handelstak en andersom. Die synergie onderscheidt ons binnen deze competitieve markt”, aldus Ahn.


Walter Ahn leidt sinds ruim 10 jaar het Duitse bedrijf Wasto-Pac / Foto: Wasto-Pac GmbH

Nieuwe aanschaf vermijden
De food- en retailbranche behoort tot de grootste afzetmarkt van het groeiende bedrijf, voegt Ahn toe. Met name in deze tak wenden steeds meer klanten zich tot Ahn en zijn team. “Gerecycled materiaal is duurder geworden, bij nieuwe materialen rijzen de kosten helemaal de pan uit. Dit leidt tot een aantal zichtbare trends: Ten eerste worden kunststofmaterialen vaker gereinigd en gerepareerd om de levensduur te verlengen en het aanschaffen van nieuwe kratten en pallets te vermijden dan wel uit te stellen. Daarnaast zien we dat gebruikers van houten EPAL-pallets toenemend overschakelen op goedkope kunststof varianten. Tegelijkertijd stappen ook gebruikers in het duurdere kunststofsegment over naar goedkopere alternatieven.”

Om haar klanten nog beter van dienst te kunnen zijn actualiseerde Wasto-Pac onlangs haar website en werd er onder het webadres paletten.online een zoektool ontwikkeld om een gerichte prijsindicatie en advies te kunnen geven. Eind dit jaar volgt naar verwachting de lancering van een nieuwe webshop. “Paletten.online moet ervoor zorgen dat we een deel van onze service online afwikkelen door op basis van specifieke gebruikerswensen, bijv. draagvermogen, een gericht advies kunnen geven en vervolgens enkel nog de uiteindelijke offerte hoeven op te maken. Als onafhankelijk serviceverlener zijn we niet productie- maar klantgericht en niet gebonden aan één bepaalde merknaam. Deze flexibiliteit en onafhankelijkheid is een groot voordeel.”

In de webshop wil Wasto-Pac in eerste instantie 5-10 standaard-hardlopers aanbieden en dit naargelang het resultaat in de loop van de tijd verder uitrollen.

Nijpende tekorten
Gezien de huidige ontwikkelen ten aanzien van Corona verwacht Ahn dat het marktaandeel van kunststofmaterialen enkel zal groeien. “De vraag vanuit de foodsector zal toenemen, tegelijkertijd worden de tekorten nijpender. Juist in deze tijden is de behoefte aan gedegen dienstverleners dan ook des te groter”, besluit Ahn.

Meer informatie:
Walter Ahn
WASTO-PAC GmbH
Wildweg 4a
50374 Erftstadt, Duitsland
+49 2235 465 493 0
service@wastopac.com   
www.wastopac.com