Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Citruspakstation in KwaZulu-Natal is blij nu ook avocado's te kunnen verwerken

Bij Carisbrooke Valley Citrus (CVC) in Carisbrooke Valley, gelegen tussen Ixopo en Umzimkulu in KwaZulu-Natal, wordt van april tot september citrus voor de export, lokale markten en retailers verpakt. Dit seizoen verpakte CVC echter voor het eerst ook avocado's.

Zestien citrustelers laten hun fruit in het pakstation verwerken. Het aantal telers waarvoor het bedrijf fruit verpakt, is het voorbije decennium verdubbeld en CVC-directeur Graig Archibald verwacht dat het bedrijf in 2024 het citrus van een areaal van 500 hectare zal verpakken. 

Citroenen vormen ruim de helft van het citrus dat CVC verwerkt. Het pakstation heeft op vele markten een goede reputatie opgebouwd vanwege haar chemicaliënvrije citroenen. "Wij zijn gespecialiseerd in programma's voor citroenen zonder chemicaliën in het Verre Oosten maar we verladen weinig fruit naar Europa."

Dit jaar kunnen Zuid-Afrikaanse exporteurs met meer vertrouwen citroenen naar de Chinese markt verzenden dankzij een wijziging in het protocol voor koude sterilisatie. "We hebben bij wijze van proef één container verzonden en zijn tevreden over de resultaten," zo laat Graig weten.

Het verpakken van citroenen in het pakstation van Carisbrooke Valley Citrus packhouse (foto's: Lianne Ashton)

CVC levert late citroenen aan lokale gemeentelijke markten en heeft een goede samenwerking opgebouwd met Marco fruit in Johannesburg, dat een groot deel van het fruit verhandelt. CVC bevoorraadt ook meerdere distributiecentra die fruit verpakken voor onder andere Woolworths, Checkers en Pick n Pay.

Dit jaar verpakte CVC ook voor het eerst easypeelers voor exportmarkten (die momenteel ongeveer 7% van hun volumes vertegenwoordigen). 

Goed Navelseizoen
Navelsinaasappelen vertegenwoordigen net iets minder dan een derde van de aantallen die CVC verwerkt, gevolgd door Valencia's (6%), waarvan het seizoen half september eindigt. 

Een derde van het citrus dat wordt verwerkt bestaat uit Navelsinaasappelen

Volgens Graig verliep het Navelseizoen verliep dit jaar uitstekend voor het bedrijf. Er waren meer medium en grote maten dan gebruikelijk. Hij voegt eraan toe de kwaliteit echter soms wel een probleem was vanwege vertragingen als gevolg van de plunderingen in juli en logistieke uitdagingen.  

"De markt was blij met de goede kleuring van Valencia's in vergelijking tot andere Valencia's op de markt. Deze goede kleuring is waarschijnlijk te danken aan het feit dat in onze regio de  temperaturen tijdens de fruitontwikkeling lager waren dan in andere teeltgebieden."

Over lage temperaturen gesproken, in Ixopo viel in augustus sneeuw en dat kwam volgens Graig nogal als een verrassing. "Het had geen impact op onze oogst, maar toch hebben enkele koudegolven dit seizoen hun weerslag gehad op een deel van het fruit, waardoor het niet kon worden verpakt."

Ixopo werd deze winter verrast door sneeuwval (foto: Craig Archibald)

Communicatie met exporteurs cruciaal om door onrustig vaarwater te navigeren
“We werden in juli geraakt door rellen, maar minder hevig dan andere regio's. Onze exportagent is er bijzonder goed in geslaagd om onze leveringen in goede banen te leiden. De problemen kwamen pas later toen bepaalde rederijen de haven van Durban gingen vermijden, waardoor de logistiek een uitdaging werd. Het vinden van containers was eveneens een probleem voor exporteurs."

Het merk Goldland, dat met name bestemd is voor markten in het Midden-Oosten 

Het was volgens Graig een moeilijk seizoen met name vanwege de logistieke problemen, waardoor er sprake was van verliezen bij aankomst op de markten van bestemming. Hierdoor liepen ook de logistieke kosten op en kwamen telersprijzen verder onder druk te staan. 

CVC beschikt niet over een eigen koelhuis en is daarom afhankelijk van goede communicatie met haar exporteurs. "Ik denk dat het feit dat we ons dichtbij Durban bevinden een voordeel is. Het team van Capespan heeft ons echter ook geweldig goed geholpen met onze leveringen en het vermijden van congestie."

Voor meer informatie: 
Craig Archibald
Carisbrooke Valley Citrus
+27 39 834 9360
cvc@futurenet.co.za

Publicatiedatum: