Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Laura Carrera, CEO van Innoflower (Spanje):

"We hebben de grootste lijn gedroogde eetbare bloemen ter wereld"

Binnen de AGF-sector bestaat er een heel bijzonder productsegment dat voedsel verrijkt met een multisensorische component: eetbare bloemen. Ze bieden smaaknuances, kleurschakeringen, verrassende aroma's, nieuwe texturen en een aantrekkelijk uiterlijk. Maar er is meer, want ze zijn een bron van bioactieve stoffen met tal van gezondheidsvoordelen en zelfs geneeskrachtige eigenschappen. Het Spaanse Innoflower, dat zich al vijf jaar toelegt op de teelt en afzet van eetbare bloemen, stelt dit jaar haar nieuwe productlijnen voor aan chef-koks en consumenten.


Perceel met miniviooltjes

"We hebben een uitgebreid assortiment van 50 verschillende soorten eetbare bloemen die we jaarrond kweken, waaronder ook viooltjes en miniviooltjes. We kweken de bloemen op drie teeltfaciliteiten, twee in de provincie Zaragoza en een in Soria, in tunnels, onder netten en in de openlucht. Een deel staat ook in potten, wat zowel de teelt als de oogst vergemakkelijkt. Daarnaast werken we samen met de Stichting Rey Ardid voor de arbeidsintegratie van mensen met moeilijkheden", vertelt Laura Carrera, CEO van het bedrijf uit Soria. "De wereld van eetbare bloemen is heel anders dan die van de sierteelt, omdat we ons niet alleen focussen op de plant zelf, maar ook volop aandacht besteden aan aspecten zoals traceerbaarheid en voedselveiligheid. We zijn het eerste bedrijf van eetbare bloemen in Noord-Spanje dat het GlobalGAP-certificaat heeft behaald."


Montañita, het merk van Innoflower

In haar vijfjarig bestaan is Innoflower voortdurend gegroeid en haar producten zijn al erkend met talloze prijzen voor innovatie en voeding. "De pandemie en de sluiting van de horeca luidden een nieuw tijdperk in voor het bedrijf, want tot dan toe zorgden verse eetbare bloemen voor 90% van de omzet en ging 80-90% van de producten naar dat ene kanaal," zegt Laura. Het bedrijf slaagde er niet alleen in die hobbel te nemen, het kwam er ook versterkt uit.


Suri-assortiment

"Corona heeft ons hard getroffen. Dat is een feit. Alle investeringen die we in de maanden voor het uitbreken van de pandemie hadden gedaan vielen in het water, want wat we in maart, april en mei zouden verkopen, hadden we in oktober, november en december geplant. Toch probeerden we positief te zijn en we besloten om al die tijd die we plotseling hadden nuttig te gebruiken. Eind april haalden we de meeste van onze werknemers weer uit het systeem van tijdelijke werkloosheid en begonnen we na te denken wat we konden doen met al die bloemen die we op de percelen hadden staan en die we op dat moment gewoon aan het weggooien waren. En zo kwamen we uit bij al onze nieuwe verwerkingslijnen", vertelt Laura.


Lolly’s van eetbare bloemen

"We blijven verse en gekristalliseerde bloemen afzetten, maar we zijn ondertussen ook het bedrijf geworden met de grootste lijn gedroogde eetbare bloemen ter wereld. We hebben een lijn van geperste bloemen in het leven geroepen die uniek is in Spanje en die veel wordt gebruikt in creatieve zoetwaren. We hebben ook lolly's met geperste en gekristalliseerde bloemen die geschikt zijn voor diabetici. Daar is veel vraag naar. De vraag is zelfs zo groot dat we op een gegeven moment werkten met een levertijd van een maand. We hebben ook een lijn van premium gevriesdroogde bloemen gelanceerd in recyclebare en herbruikbare glazen potten. Met vriesdrogen kunnen de bloemen worden bewaard zonder hun structuur, samenstelling en eigenschappen te verliezen", zegt Laura.


Gevriesdroogde munt, goudsbloem en viooltjes

"We nemen bovendien deel aan een project van de Procerealtech-groep van de Universiteit van Valladolid om het vriesdroogproces van eetbare bloemen te parametriseren. We bestuderen en analyseren welke de beste voorwaarden zijn om het beste product te krijgen."

Niet alleen voor koks
Makro, 's werelds grootste groothandelsketen en een prominente leverancier van de Europese horeca, was de belangrijkste klant van Innoflower. Maar door de lockdowns gingen de mensen weer meer in de keuken aan de slag, wat de consumptie van eetbare bloemen thuis ten goede kwam. Het bedrijf zag dat weerspiegeld in een opmerkelijke toename van de online-verkoop. 

"De pandemie heeft ons uiteindelijk geen windeieren gelegd. In deze periode hebben we veel nieuwe particuliere klanten mogen verwelkomen die speciale menu's wilden maken met onze bloemen. De reacties van klanten waren indrukwekkend en zeer bevredigend", benadrukt de CEO van Innoflower. "Op dit moment worden onze eetbare bloemen veel gebruikt bij het bakken en Instagram is daarbij een heel belangrijk platform geworden voor onze producten. Onze bloemen zijn slechts ingrediënten, het zijn de koks die er schoonheid mee creëren in hun gerechten", looft Laura de vele particulieren die thuis aan de slag gaan met eetbare bloemen.

Biologische gedroogde citrus en bloemen, een kwestie van alchemie
Naar aanleiding van een op maat gemaakte bestelling voor een Franse klant heeft Innoflower ook een lijn biologisch gedroogd citrus in haar assortiment opgenomen, die ondertussen een hoofdrol op zich heeft genomen binnen het segment innovaties van het bedrijf.

"Met de gedroogde bloemen hebben we mengsels voor infusies uitgewerkt. Zo zitten miniviooltjes vol polyfenolen. Dat zijn anti-oxidanten zijn die van nature in bloemen voorkomen en die het water paars kleuren. En door de zure, gedroogde citroen toe te voegen, verandert de pH van de infusie en wordt het drankje roze van kleur", legt de expert uit. "Veel klanten hebben onze infusies op basis van gedroogde bloemen en citrus al kunnen proeven via de groente- en fruitbox van de coöperatie Unica Group, waarmee we hebben samengewerkt."

Voor meer informatie:
Laura Carrera (CEO)
Innoflower
+34 697 16 22 68
[email protected]
www.innoflower.com

Publicatiedatum: