Siciliaans druivenseizoen kent twee gezichten

Giovanni Raniolo, de voorzitter van het Siciliaanse druivenconsortium Consorzio di Tutela dell'Uva da Tavola maakt de balans op voor het lopende druivenseizoen.

Giovanni Raniolo

“De tendens voor het seizoen 2021 in Sicilië kende dit jaar een goed eerste deel met normale hoeveelheden van uitstekende kwaliteit. Helaas hadden de oogsten vanaf eind augustus te kampen met uitdroging en waren daardoor van slechte kwaliteit. Dit is de rekening die ons is gepresenteerd door het ongunstige weer. Het was ongekend warm met temperaturen boven de 45°C, die de groei van de druiven belemmerden. Hoewel wij meer dan drie keer zoveel hebben geïrrigeerd als in een normaal seizoen, konden wij niet voldoen aan de waterbehoeften van de plant, die daardoor te maken kreeg met waterstress. Dit resulteerde in een gewas van slechte kwaliteit en een korte houdbaarheid.” 

De commerciële kant
“Dit seizoen kent twee gezichten wat betreft de oogst en dat geldt ook voor de afzet. Het eerste deel kunnen we als uitstekend bestempelen, het tweede deel is geleidelijk verslechterd en bijna rampzalig geworden. De prijzen aan het begin van het seizoen waren bevredigend, variërend van minimaal €1,20 per kilo voor het vroege gewas tot maximaal €1,60. In het middelste deel van het seizoen varieerden de prijzen daarentegen van €0,80 tot €1,20 euro per kilo, waarna ze daalden tot €0,50 per kilo of minder. De prijsdynamiek voor pitloze druiven was veel complexer. Er is steeds meer vraag naar de portieverpakking of de maximumverpakking van 1 kilo. Bulkgoederen worden nog steeds besteld, maar de vraag van onze handelspartners is procentueel gezien niet gestegen.”

Concurrentie van Siciliaanse druiven en tendensen
“Afgezien van de gedeeltelijke overlapping met het Egyptische seizoen voor het extra vroege gewas, begint onze directe concurrentie wanneer Spanje met zijn pitloze druiven begint. Dat is half juli, op hetzelfde moment dat ook Apulië begint met de afzet. Ook Griekenland komt eind juli met zijn Victoria-druiven. Maar dit jaar hadden we in dat deel van het seizoen een gewas van goede kwaliteit, zodat we weinig tot geen last hadden van die concurrentie.”

“De markttendens gaat beslist in de richting van pitloze druiven. Dit is een onweerlegbaar feit, dat het heden en de toekomst van de teelt op mondiaal niveau markeert. Op een groot deel van de markten, bijvoorbeeld in de VS of in Noord-Europa, kennen de mensen nauwelijks druiven met pitten, vooral de millennials. De consument geeft dan ook steeds meer de voorkeur aan pitloze druiven. Frankrijk en Zwitserland blijven de interessantste buitenlandse markten voor pitloze druiven. En dit brengt ons bij rasseninnovatie. Op verschillende hectaren zijn namelijk vroege pitloze druiven (Millennium, Arra 30 en Superior), rode druiven (Flame) en zwarte druiven (Summer Royal) getest. Wij experimenteren ook met nieuwe teelttechnieken. We hebben nieuw aangeplant, waarbij we gebruikmaken van folietunnels en rekken,” besluit de voorzitter.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven