De toenemende concurrentie van derde landen, de passiviteit van de Europese gezondheidsautoriteiten, het lagere aantal handelspartners, de stijging van de kosten en het gebrek aan middelen om plagen te bestrijden zijn enkele van de zorgen van de Spaanse citrussector. Juan Pedro Beltrán, CEO van het Spaanse bedrijf V.ROS, laat zijn licht schijnen over deze uitdagingen en nog meer zaken tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de faciliteiten van de onderneming in Les Alqueries, in de provincie Castellón.
Het Spaanse citrusseizoen 2021-2022 is begonnen met een nooit eerder geziene overlap met het seizoenseinde van het zuidelijk halfrond. Dat zorgde ervoor dat de vraag en de exportvolumes aanzienlijk zijn gedaald in vergelijking met andere jaren.
Juan Pedro Beltrán, CEO van V.ROS
"De aanwezigheid van fruit uit derde landen groeit elk jaar, zowel uit Zuid-Afrika, op het zuidelijk halfrond, als uit Egypte en Turkije op het noordelijk halfrond. Dat zijn landen waar niet dezelfde regels gelden met betrekking tot lonen en werknemersrechten. Ook de plantgezondheids-voorschriften en de regelgeving inzake residuen van gewas-beschermingsmiddelen worden voor die landen soepeler toegepast", zegt Juan Pedro Beltrán, CEO van V.ROS. "De passiviteit van de Europese controleorganen doet uitschijnen dat in dit spel waarin alle Europese citrustelers op het veld staan, de Europese scheidsrechters doelpunten weggeven aan de tegenstander terwijl wij degenen zijn die betalen voor het stadion en de elektriciteit", maakt hij de vergelijking met de voetbalwereld.
"Als kopers denken aan clementine met blad, willen we dat ze denken aan V.ROS"
Het in Castellón gevestigde bedrijf zet ongeveer 20.000 ton fruit per jaar af, waarvan circa 70% fruit met blad, dé specialiteit van de onderneming. Ongeveer 20% zijn sinaasappelen en de resterende 10 procent is ander citrus.
"Gelukkig is de import van citrus met blad uit derde landen in Europa niet toegestaan, waardoor we een zekere voorsprong behouden. Anderzijds is het wel zo dat in de afgelopen tien jaar het aantal partijen die met citrus met blad werken, is toegenomen. Toch vertrouwen wij op de enorme ervaring die we hebben, wat ons een voordeel van meerdere jaren moet opleveren. Als kopers denken aan clementine met blad, willen we dat ze denken aan V.ROS."
"Methylchloorpyrifos heeft geen gezondheidseffecten als het op het juiste moment en op de juiste manier wordt gebruikt"
De oogstprognose voor clementines in Spanje valt lager uit dan de opbrengst van vorig jaar, vooral bij Clemenules, terwijl er iets meer sinaasappelen zullen geplukt worden. De daling van de productie van Clemenules is te wijten aan hagelstormen en aan Zuid-Afrikaanse cotonet. De plaag heeft ernstige gevolgen voor de teelt in de centrale en zuidelijke gebieden van de provincie Castellón, waar zich een groot deel van de Spaanse Clemenules-boomgaarden bevindt. Die wolluizen tasten overigens ook kaki en avocado aan. Het ongedierte streek meer dan 10 jaar geleden neer op de Spaanse percelen, maar toen werd het bestreden en gecontroleerd dankzij het gebruik van chloorpyrifos en methylchloorpyrifos, gewasbeschermingsmiddelen die in februari 2020 werden verboden.
Lionel Beltrán, commercieel directeur van V.ROS, toont de redacteur Joel Pitarch van FreshPlaza de faciliteiten in volle werking.
"Tot vorig jaar konden we deze plaag onder controle houden, maar nu is het onmogelijk om de opmars te stoppen. Methylchloorpyrifos kan schadelijk zijn voor de gezondheid, maar alleen als het op het verkeerde moment in het seizoen wordt gebruikt", geeft Juan Pedro Beltrán aan. "We hebben het altijd gebruikt en er is nooit iets voorgevallen. Ik denk eerder in de oplossing van een gecontroleerd gebruik in plaats van een verbod, aangezien het verbod ons in een situatie brengt waarin we geen middelen voorhanden hebben om een probleem te bestrijden dat voortvloeit uit de laksheid van de Europese gezondheidsautoriteiten ten overstaan van de binnenkomst van buitenlandse plagen. En het probleem zal in de komende jaren alleen maar toenemen."
Stijging van de productiekost en de verkoopprijs
Er zullen dit jaar ruim 25% minder Clemenules worden geoogst dan vorig jaar, maar, zo stelt Juan Pedro Beltrán, de oogst van vorig seizoen was uitzonderlijk. "De afzet van clementines begint aan te trekken, net als de prijzen, al hoort daar de kanttekening bij dat de productiekosten sterk zijn gestegen. Dan heb ik het niet alleen over energie en brandstof, maar ook over arbeid en verpakkingsmaterialen zoals hout en karton. Om nog maar te zwijgen van de zeevrachttarieven, die bijna verviervoudigd zijn in vergelijking met vorig jaar. Daarom valt onze export tot nu toe ook lager uit. Deze kostenstijging zal uiteindelijk in de verkoopprijs moeten worden doorgerekend en dat kan natuurlijk zijn weerslag hebben op de consumptie."
"Gelukkig hebben we tot nu toe het afzetniveau van vorig seizoen, toen we met 12% groeiden, kunnen vasthouden", zegt Juan Pedro Beltrán. "Vanwege de lagere productie dit jaar verwachten we nauwelijks omzetgroei, maar we zullen er uiteraard wel alles aan doen om die toch te realiseren. Maar goed, als we qua resultaten op peil kunnen blijven van vorig jaar, moeten we dat al als een succes beschouwen."
"De concentratie van steeds grotere afnemers tast het concurrentievermogen van de Spaanse exporteurs aan"
De CEO van dit bedrijf vertelt dat de toepassing van de nieuwe Spaanse Ketenwet, die alleen van toepassing is op particuliere bedrijven, het concurrentievermogen van het bedrijf vermindert. "Hoewel het doel dat met deze wet wordt nagestreefd nobel is, heeft het een financieel neveneffect dat middelgrote exportbedrijven verzwakt ten opzichte van de financiële grootmachten van internationale groepen", zegt hij.
De geleidelijke afname van het aantal handelspartners verandert immers de onderhandelingsvoorwaarden. "De laatste jaren nemen steeds meer distributieketens andere over en de overgebleven retailers worden groter en sterker, waardoor ze meer koopkracht hebben en meer druk kunnen uitoefenen op de prijzen. Als gevolg hiervan zien we dat het afzetvenster van Spanje als citrusleverancier korter wordt. Sommige ketens blijven bijvoorbeeld zo lang mogelijk bij Zuid-Afrika, schakelen daarna voor 2 of 3 maanden over op Spaanse productie, richten vervolgens de blik op Egypte en Turkije om uiteindelijk weer in Zuid-Afrika te shoppen."
"Ondanks al deze moeilijkheden ben ik optimistisch, omdat ik denk dat onze exportbedrijven voordelen bieden op het gebied van flexibiliteit, service, toewijding, professionaliteit en hulpvaardigheid zoals weinig concurrenten uit derde landen kunnen. In de afgelopen twee jaar is de inbreng van grote investeringsfondsen in de Spaanse citrussector fors toegenomen, wat op de lange termijn de organisatie van onze branche zou kunnen veranderen. Alles wijst erop dat alleen de meest gespecialiseerde en geprofessionaliseerde bedrijven die een uitstekende controle hebben over alle parameters zullen overleven."
Voor meer informatie:
Juan Pedro Beltrán
[email protected]
Lionel Beltrán
[email protected]
V.Ros S.L.U.
C/ Navelate 10, Pol. Ind. Ull Fondo
12539 Alquerías (Castellón) - Spanje
+34 964 53 00 31
www.v-ros.com