Arling kent sterke groei na overname

“We gingen de crisis in met 4 en komen eruit met 12”

Tholen - Door de corona-uitbraak kwam het werk van Imre van Leeuwen en Micha van Herk van evenementenbureau iQ Events vorig jaar in één keer stil te staan. In de ontstane rust maakten ze een bijzondere beslissing. In plaats van hard op de rem te trappen, namen ze marketing- en eventbureau Arling uit Naaldwijk over. "De evenementensector is veranderd. Een evenement wordt steeds meer onderdeel van een marketingstrategie, een manier om aan een merk te bouwen. Nu kunnen we dat complete pakket aanbieden."

"Met iQ Events zijn we vooral bezig evenementen te organiseren. Of het nu voor het ministerie van BZK of VWS is of een merk als Danone of KIA, ons eindproduct was altijd een activatie mét mensen op een bepaald moment. Waanzinnig, maar daardoor werk je ook van deadline naar deadline. Elk evenement is urgent," legt Imre uit. "Tegelijkertijd wisten we al langer dat we onze visie wilden verbreden. We wilden marketing en communicatie meenemen in het totaalpakket." Door de waan van de dag kwam dat er eigenlijk nooit van om werk te maken van de visie om marketing en communicatie mee te nemen in het totaalpakket. Die ruimte voor bezinning kwam wel toen de evenementensector door corona vorig jaar stil kwam te liggen. Toen het Westlandse marketing- en eventbureau Arling te koop kwam, durfden ze de stap te zetten. Arling, die ze uit de evenementensector ook al goed kenden, werd vorig jaar augustus overgenomen. Een bijzondere stap, midden in een crisis, maar wel een die goed is uitgepakt.

Met de overname zetten de twee ook hun eerste stappen in de tuinbouw, want daar is het Westlandse Arling onlosmakelijk mee verbonden. Zo zijn er bestaande klanten waar het bedrijf al jaren de marketing, communicatie en evenementen voor verzorgt. Nieuw zijn de projecten van onder andere het creëren van een campagneconcept voor de RET, de merkstrategie voor Atrium Agri en de identiteit voor VEK Adviesgroep. "We richten ons niet per se op specifieke sectoren, maar kijken vooral naar de strategie van een bedrijf," vertelt Imre. "Nederlandse tuinbouwbedrijven doen dingen anders dan dat er elders gebeurt: Ze durven samen te werken en te innoveren en zaken van een andere kant te bekijken om de productie van voedsel en bloemen met minder water en energie mogelijk te maken. Dat zijn de mooie verhalen die het zeker waard zijn om te vertellen. De bedrijven die zich daarbij willen positioneren als merk en zich richten op de lange termijn, zijn de bedrijven waarvoor wij van meerwaarde kunnen zijn."

Visie verbreden
Na een aantal personele wisselingen staat er nu een team van 12 personen, waarmee ze klanten een compleet pakket aan kunnen bieden. Het aanbod rond een evenement is enorm uitgebreid. "Live maakt absoluut het verschil, maar uit een evenement is veel meer te halen door er aan de voor- en achterkant de juiste communicatie aan toe te voegen. Een beursstand wordt onderdeel van een campagne, een bedrijfsfeest een communicatiemiddel. Door dat te combineren, is overal meer waarde uit te halen en rendeert de investering beter."

Vertrouwen op personeel
Het is een grote verandering geweest voor het bedrijf en voor het team. Belangrijk bij zo’n ontwikkeling, is de vrijheid die ze de collega’s hebben gegeven, zien ze nu. "Het stimuleren van energie en nieuwe ideeën van collega’s is in sommige bedrijfsculturen al redelijk de standaard, zo ook bij ons. Tijdens de overname in de lockdown heeft deze bedrijfscultuur ons ontzettend veel opgeleverd. We hebben ons team vanaf de basis op kunnen bouwen. Dat geeft een sterke basis waarop we verder hebben kunnen groeien."

Inmiddels is er daardoor ook meer rust op de werkvloer. "Met ons relatief kleine team van 4 man waren we voor de overname met alles en niets tegelijk bezig," vertelt Micha. "Naast je eigenlijke werk ben je ook verantwoordelijk voor alle facetten binnen de organisatie. Met het aanstellen van twee MT-leden die de dagelijkse leiding hebben gekregen is er meer structuur om nieuwe specialisten in hun kracht te laten opereren."

Naast het vertrouwen op het personeel, is ook het vertrouwen op de eigen kracht van belang. "Arling is in de crisis echt in het diepe gegooid. Aan tafel komen op het gebied van marketing en communicatie bij een klantgroep die voornamelijk geïnteresseerd is in onze eventdiensten was echt niet makkelijk." Ze ontwikkelden twee labels Arling Events en Arling Creative om de dienstverlening te verduidelijken. "Ook deden we ludieke acties, schreven we voorstellen en hebben we diverse bureaupresentaties gegeven. Lang niet altijd met succes, want een reactie als ‘we hebben onze marketingactiviteiten voor nu op een laag pitje staan’ was echt geen uitzondering." Na een jaar zien ze dat dit toch veel vruchten afwerpt. "Onze voorstellen worden opgepikt en onze bureaupresentaties van het afgelopen jaar zorgen ervoor dat de aanvragen en opdrachten nu onze kant op komen. Het valt veel meer op zijn plek en we zijn klaar voor verdere groei."

Het betekent dat het kantoor in Delft, dat dynamiek en creativiteit ademt, inmiddels flink gevuld is. "Arling alleen al ging de crisis in met 4 man en komt eruit met 12," lacht Imre. "Ik weet niet of veel bureaus dat kunnen evenaren." Tegelijkertijd is hij ook eerlijk. "Ik weet niet of we deze stap ook hadden gemaakt als corona niet gebeurd was. Misschien waren we dan gewoon doorgejakkerd, als altijd. Never waste a good crisis, zeggen ze toch?"

Voor meer informatie:
Arling
Buitenwatersloot 333
2614 GS Delft
+31 174 - 44 54 74
vraag@arling.nl
www.arling.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven