Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anja Bakker (Van der Zwan Transport) niet voor een kleintje vervaard

Voelen vrouwen op de vrachtwagen zich net zo veilig als mannen?

Er rijden steeds meer vrouwen op de vrachtwagen. Voelen ‘meiden die rijden’ zich net zo veilig als de mannen? Hoe ervaren zij het tekort aan beveiligde truckparkings? HUB peilde bij een aantal vrouwen, waaronder Anja Bakker van Van der Zwan Transport, hoe ze in hun truck zitten ‘en route’ door Europa en wat werkgevers doen om hun chauffeurs veilig op weg te sturen.

Inklimmers
Anja Bakker rijdt Voor Van der Zwan Transport regelmatig met bloemen, groente en fruit naar Engeland. Dan moet je oppassen met inklimmende vluchtelingen. Bakker vertelt: ''Prettig is het niet als er vijftig man aan je deur trekken. Je moet zoveel mogelijk blijven rijden, maar dat is best lastig als ze gewoon languit op een rotonde voor je truck gaan liggen.''

Niet snel bang
''Ik ben echter niet zo snel bang'', zegt de stoïcijnse trucker. Sinds vijf jaar rijdt ze op een grote vrachtwagen. Over het verschil tussen haar en de mannen vertelt ze hoe ze onlangs in het centrum van Londen midden in de nacht bij een winkel bloemen moest afleveren. ''Ik kom bij de roldeur aan, waar vier junks tegenaan zitten. Dan moet je wel even slikken, maar ik moet toch lossen. Ik doe alsof er niks aan de hand is en zeg ‘Morning, I need  to bring some flowers to this shop’. Wat denk je? Ze liepen gewoon weg. Althans drie, want één ‘deed het niet meer’. Toen heb ik toch maar weer even aan die anderen gevraagd of ze een handje wilden helpen om hem een metertje op te schuiven. Vervolgens vertel ik terug op de boot mijn verhaal aan al die mannen. Weet je wat ze zeggen? Ik had dat nooit gedaan en was gewoon doorgereden. Dat is het verschil."

Bij de laatste klant
Bakker heeft ook een paar jaar gereden voor ML Service, een bureau dat vrachtwagenchauffeurs opleidt en detacheert. Directeur Martin Mauritz let toch even extra op de veiligheid van de vrouwelijke chauffeurs. ''Ze komen vaak net in het vak. Op het moment dat ze naar het buitenland gaan, kijk ik wel wat er geregeld is voor de overnachting.'' Dat doet ook Leen van der Zwan, bij wie Bakker is gaan rijden. ''Ze blijven vaak bij de laatste klant op het terrein staan, bij een bloemist of tuincentrum. Dat is veilig. Tegen de tijd dat ze bijna leeg zijn, is er vaak ook geen tijd meer om naar een beveiligde truckparking te rijden. Zo kan het ook.''

Bron: www.tln.nl 

Publicatiedatum: