Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mini Symposium Avocado Normec Foodcare

Avocado's: Trendy fruit met uitdagingen

"Avocado is lekker, gezond en trendy, maar niet zonder uitdagingen", zei Jelger de Vriend, directeur van Normec Foodcare, bij de opening van het Mini Symposium Avocado dat zijn bedrijf had georganiseerd. Hij vertelde dat avocado's in de top vijf staan van producten waarover consumenten het meest klagen, omdat ze teleurgesteld zijn over de kwaliteit van het fruit. Jelger noemde het een uitdaging en taak om betere kwaliteit te leveren.

Populariteit
De eerste spreker op het Mini Symposium was Ludo Tuijnman van Maas Fruit Quality Inspection (MFQI) en verantwoordelijk voor de opleiding van medewerkers kwaliteitscontrole bij Normec Foodcare. Hij ging in op de avocadoketen. Ludo merkte op dat de laatste 20 jaar de focus bij diverse fruitsoorten, waaronder avocado's, steeds meer is verschoven naar de ready-to-eat variant. En daarmee is de avocado steeds groter geworden; de populariteit van de vrucht heeft in sommige periodes van het jaar zelfs de populariteit van bananen ingehaald. Met de stijgende verkoop nam ook het belang toe om in te spelen op de behoeften van de consument. Kortom: de consument wil rijpe avocado's, verkrijgbaar in de supermarkt. Er zijn veel factoren die de kwaliteit en rijpheid van de avocado kunnen beïnvloeden. Ludo besprak er een aantal en benadrukte met name het belang van het drogestofgehalte en het ontbreken van een bittere smaak, omdat die aspecten een belangrijke rol spelen bij het rijpen en kleuren van de avocado's en dus bij het leveren van het gewenste ready-to-eat fruit aan de consument.

Storytelling
Vervolgens was Peter van der Veeken van Normec Foodcare aan de beurt met een oproep om het verhaal van de avocado te vertellen. Hij ziet dat het product heel veelzijdig is, maar een moeilijk product waar een gebruiksaanwijzing bij komt kijken. En dat maakt het belangrijk om het verhaal te vertellen van hoe de avocado wordt geteeld, geoogst, gesorteerd, vervoerd, opgeslagen en gerijpt. "Waarom zouden we alle moeite en geld besteden aan dit mooie en smakelijke product door de hele keten heen, maar zodra het product in de winkel komt waar het aan de consument wordt verkocht, dan doen we bijna niets en laten we het aan de consument over." Voor Peter is het avocadoverhaal een heel belangrijk verhaal om te vertellen, overal in de keten maar vooral aan het eind; aan de mensen die de avocado's verkopen en aan degenen die ze kopen. "Als je van de avocado houdt, houdt hij ook van jou."

Kwaliteit en ready-to-eat
Karin Gorree, ook van Normec Foodcare, sprak over de consument en zijn verwachtingen en deelde enkele confronterende cijfers. Allereerst benadrukte ze hoe belangrijk het is om aan de verwachtingen van de consument te voldoen, want er is nogal wat groeipotentieel aangezien slechts 40 procent van de Nederlandse consumenten gemiddeld 12 stuks avocado per jaar eet. Daarom is het belangrijk om te weten wat belangrijk is voor de consument. Karin vertelde dat kwaliteit het belangrijkste aspect is, nog vóór de prijs. Een van de factoren die kwaliteit bepalen is smaak, die wordt bepaald door rijpheid. Toch zijn niet alle avocado's die als ready-to-eat worden gepresenteerd, dat ook daadwerkelijk. Karin ontdekte dat gemiddeld 19 procent - bijna één op de vijf - van de avocado's niet eetrijp is. Aan de positieve kant vermeldde ze dat dit percentage al is gedaald ten opzichte van 2017, toen één op de vier avocado's in een onderzoek niet ready-to-eat werd bevonden. Karin daagde de aanwezigen uit om het percentage avocado's dat niet eetrijp is in drie jaar tijd terug te brengen naar 10 procent. "Daarvoor moet de hele - heel lange - toeleveringsketen samenwerken."

Wow-factor
Het is ook waar de laatste spreker, Jelger de Vriend, voor pleitte: een betere en consistentere rijpheid van de avocado in de schappen. En dat heeft volgens hem alles te maken met het actief beheersen en verminderen van fluctuaties. Data en samenwerking in de hele keten helpen daarbij en een andere manier om dat te doen is door de koelketen te optimaliseren.
Jelger legde uit dat als je avocado's op dezelfde manier zou bekijken als bijvoorbeeld zachtfruit, de vruchten zouden kunnen worden gekoeld om de bewaring te optimaliseren en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Als de avocado's, in plaats van bij omgevingstemperatuur, in een koelcel van 7̊ºC zouden worden bewaard, zou dat de houdbaarheid 2,5 keer verlengen. "Bij opslag bij 2ºC wordt dat zelfs 3,6 keer," aldus Jelger. Hij denkt dat alle aanbieders van avocado's baat zullen hebben bij deze kennis, ongeacht of de rotatie van de producten laag of hoog is, maar degenen met een lage rotatie zullen nog meer kunnen profiteren. In staat zijn om rijpe avocado's te leveren die de verwachtingen van de consument overtreffen, is wat Jelger noemt: het leveren van wow. "Als we meer wow kunnen leveren, zal de consumptie toenemen."

Voor meer informatie:
Jelger de Vriend
Normec Foodcare
+31 (0)6 24 79 50 91
jelger.de.vriend@normecgroup.com
www.NormecFoodcare.com/agf

Publicatiedatum: