Costa Ricaanse cassave-exporteur richt zich volledig op duurzaamheid

"98% van de stroom voor ons irrigatiesysteem is afkomstig uit hernieuwbare bronnen"

Een Costa Ricaanse teler nodigt mensen uit om zijn bedrijf virtueel te bezoeken via het CBI B2Match-platform. De betreffende exporteur richt zich op de Europese markt en garandeert dat zijn cassave duurzaam en op sociaal verantwoorde wijze wordt geteeld.

TropiFoods is een familiebedrijf in Costa Rica dat zich al ruim 30 jaar bezighoudt met de teelt van cassave. Vandaag de dag is dit veelzijdige knolgewas uitgegroeid tot het voornaamste exportproduct voor het bedrijf, met verzendings- en verpakkingsoplossingen op maat voor Europese groothandelaren en supermarkten. 

“We willen dat Costa Ricaanse producten synoniem zijn aan een uitmuntende kwaliteit en duurzame en maatschappelijk verantwoorde teeltmethoden. Onze klanten weten dat iedere doos die zij ontvangen een kwaliteitsproduct bevat," legt Joshua Guerrero uit, operations manager bij TropiFoods. "Zij weten dat we ethisch en duurzaam te werk gaan. Hierdoor onderscheiden we ons in Europa. Zo is 98% van de stroom voor het irrigatiesysteem van Tropifoods afkomstig uit hernieuwbare bronnen en hebben we vijf hectare teruggegeven aan het regenwoud. Onze werknemers hebben hier zelfs alweer bedreigde kikkersoorten en andere dieren aangetroffen."

"Internationale en lokale certificeringen, zoals GlobalGAP, maken hier onderdeel vanuit, evenals solide lokale samenwerkingen," vervolgt Guerrero. "Door de cassaveteelt verder te ontwikkelen, samen met onze meest recente favoriet, de zoete aardappel, scheppen we nieuwe kansen voor de 300 telers waar wij mee samenwerken. Bezoek ons een keer en volg een virtuele rondleiding op ons bedrijf!"

“Onze volgende stappen zullen bestaan uit het consolideren van onze positie op de Europese markt en de uitbreiding van ons assortiment met nieuwe bijproducten, zoals zoete aardappel- en cassavemeel. TropiFoods hoopt daarnaast andere gewassen, waaronder gember, te ontwikkelen om Costa Ricaanse telers te helpen nog beter te beantwoorden aan de vraag van Europese consumenten," zegt Guerrero tot slot. 

Tropifoods werkt samen met universitaire onderzoekscentra in Noord- en Midden-Amerika aan de ontwikkeling van zoete aardappelrassen die beter afgestemd zijn op de teelt in deze regio. 

Een virtuele B2B-meeting met het bedrijf is mogelijk via het CBI B2Match platform.

Op de TropiFoods website, of op Instagram of Facebook is nog meer informatie over het bedrijf te vinden. 

TropiFoods wordt gepromoot door het Centre for the Promotion of Imports from developing countries (CBI) in het kader van het Connecting Central America-initiatief. Dit initiatief wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en gecoördineerd door het  Secretariat for Central American Economic Integration (SIECA).

Voor meer informatie: 
Joshua Guerrero
Tropifoods
+506 7013 3700
jguerrero@tropifoods.com 
www.tropifoods.com 

Arno van der Maden
arno@nsdeltropico.com  
+506 884 74 746 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven