Afzet Italiaans gedroogd fruit niet gemakkelijk

"We hebben dit seizoen te maken met minder hoeveelheden hazelnoten, amandelen en pijnboompitten. Daarnaast is er ook nog de moeilijke situatie rondom het transport via zee, in verband met vertragingen bij vrachtschepen en de stijging van de vrachtprijzen. Het zijn de externe factoren die verband houden met de schaarste van bepaalde grondstoffen, met name plastic en papier, die samen met de gestegen transportkosten, leiden tot een stijging van onze uitgaven. De vervoerskosten kunnen tot 50% van de uiteindelijke handelsprijs bedragen”, zeggen Antonio Iavarone en Sergio Dattilo, eigenaren van het Italiaanse I&D Srl.

Sergio Dattilo en Antonio Iavarone

Het bedrijf dat de producten van het merk Dattilo distribueert, is gevestigd in Frattamaggiore en kan bogen op een honderdjarige geschiedenis. Het is een bekend merk in de wereld van het gedroogde fruit. 

Momenteel is de sector van gedroogd fruit in evenwicht, na maanden van een aanhoudende prijsdalingen, veroorzaakt door de overvloed van sommige oogsten en een inkrimping van de vraag als gevolg van de pandemie. Het buitenland erkent de kwaliteit van Made in Italy-producten, maar de gecontroleerde toeleveringsketen is niet voldoende: kwaliteit, hoeveelheden innovatie, service en betrouwbaarheid, in combinatie met een onderscheidend imago en verpakking, zijn allemaal belangrijk.

Tot Dattilo's paradepaardjes behoren onder andere walnoten, amandelen, pinda's, hazelnoten, pistachenoten. Daarnaast is er ook een breed assortiment gedehydrateerd fruit, waaronder gember, abrikozen, pruimen, blauwe bessen, appelen, ananas en mango's, verwerkt in schijfjes of blokjes.

Miobenessere is een productlijn die is gecreëerd met het doel een reeks specialiteiten op basis van gedroogd fruit aan te bieden die multi-inzetbaar zijn. Het assortiment telt 7 referenties die verkrijgbaar zijn in een formaat van 125 gram: Salutemix, Energiamix, Anti-ageingmix, Gourmetmix, Condimentmix, Goloso en Sportmix (dadels, moerbeien, abrikozen, ananas, gojibessen, blauwe bes, appel, kokosnoot).

“We hebben veel geleerd van onze Italiaanse en buitenlandse concurrenten. De wereld van het gedroogde fruit is nog hoofdzakelijk verankerd in schema's en modellen uit het verleden. Het zou voldoende zijn om de prijzenoorlogen te vermijden die uiteindelijk iedereen schaden. Innovatie is aan een opmars bezig. Het is geen toeval dat de laatste jaren, in een sector die dramatisch versnipperd is, zelfs kleine en recent opgerichte bedrijven erin geslaagd zijn om marktaandeel te winnen op een concurrerende markt.”

I&D is al jaren geleden begonnen met duurzame verpakkingen. Zij waren een van de eersten die een lijn volledig composteerbare trays op de markt brachten, inclusief het etiket.

“Maar er is nog een lange weg te gaan. Enerzijds vanwege de beperkingen op het gebied van van de grondstoffen en vooral de hoge kosten van duurzame materialen, gecombineerd met een beperkt eco-duurzaam bewustzijn bij de distributie en vooral bij de consument. Deze is namelijk geïnteresseerd in functionele verpakkingen en een langere houdbaarheid van grondstoffen”, concludeert Antonio Iavarone.

De producten van I&D worden afgezet in de retail, horeca en de cateringsector. De retail is met name geïnteresseerd in de gezouten pindasnack, verkrijgbaar in verschillende formaten van 200 gram tot 3 kg.

Voor meer informatie:
I&D Srl -Dattilo 
Via Montegrappa, 37
80027 Frattamaggiore (Na) -Italië
+39 (0)81 880 1566
info@industriaedistribuzione.it
www.industriaedistribuzione.it 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven