Volgens het onafhankelijke maritieme adviesbureau Drewry zullen de tarieven voor reefers in 2022 waarschijnlijk hoger zijn dan eerdere ramingen en ook de verwachtingen overtreffen voor de vrachttarieven van droge containers. Het reeferverkeer herstelt zich na een slap 2020, stelt Drewry in zijn rapport Reefer Shipping Forecaster, eraan toevoegend dat slots op containerschepen schaars blijven te midden van een krap aanbod en voortdurende verstoring van de toeleveringsketen.
Drewry's Global Reefer Container Freight Rate Index, een gewogen gemiddelde van de tarieven op de top 15 van koel-intensieve diepzeehandelsroutes, steeg in de eerste negen maanden van dit jaar met 48%. De stijging zal naar verwachting tegen het einde van het vierde kwartaal oplopen tot 55%.
"Verladers van goederen met een lagere waarde, zoals bananen, uien, citrus of diepgevroren groenten, worden nu geconfronteerd met veel hogere verzendkosten, nadat ze jarenlang hebben geprofiteerd van relatief lage vrachttarieven, waardoor ze markten ver weg konden ontwikkelen. Ze moeten nu hard werken om ervoor te zorgen dat deze hogere kosten worden doorgerekend aan retailers en eindgebruikers."
Het reeferverkeer over zee zal in 2021 naar verwachting met meer dan 3% toenemen tot 136 miljoen ton, iets minder dan eerdere ramingen. "Alle commodity’s laten groeicijfers zien in 2021, behalve bananen. De export van vlees naar Azië vertraagt door lagere varkensvleesprijzen in China en de bananenhandel zal naar verwachting met 5% dalen in 2021 als gevolg van persistente ziektedruk in de Filipijnse teelt en lage bananenprijzen in het algemeen."
Bron: logupdateafrica.com
Foto: Dreamstime.com