Een eigen bananenfabriek om de miljoenen bananen in Europese havens te redden van onnodige verspilling, leverancier worden van een hoogwaardige grondstof tegen verspilling voor eigen en andermans gebruik én een flinke (internationale) groeispurt. Dankzij een investering van 1,1 miljoen door DOEN Participaties, Brave New Food Investments & de Rabobank is dat het toekomstplaatje van innovatieve start-up SUNT | The Banana Factory.
Sunt begon in 2019 met het in de markt zetten van het eerste (en enige) kant-en-klare, verantwoorde bananenbrood dat bananen redt van de prullenbak. Het bananenbrood wordt tot nu toe gemaakt van no waste bananenpuree van bij de telers in Zuid-Amerika afgekeurde bananen. Nu heeft SUNT grootse plannen voor de toekomst. Met als missie voedselverspilling op de kaart zetten en tegengaan. Met hun recente investeringsronde halen zij groeigeld op voor het openen van hun eigen bananenfabriek en het uitbreiden van hun team.
Sunt | The Banana Factory is meer dan een voedingsmerk alleen
Een verdubbeling van verkooppunten in een jaar tijd, ludieke campagnes en grootse plannen. Sunt heeft bewezen flink te kunnen opschalen, alle kracht te hebben om een “love-brand” te worden en geen uitdaging uit de weg te gaan. De start-up heeft als doel om een internationaal voedingsmerk te worden en hier is een groter team met een verscheidenheid aan in-house skills voor nodig. Met hun bananenfabriek slaan ze een totaal andere, technische weg in dan het maken en vermarkten van een consumentenproduct alleen. Nu Sunt zijn weg heeft gevonden naar de retail is het wat founder Laura Hoogland betreft tijd voor een volgende stap: "Hoe tof is het als je leverancier kan worden van je belangrijkste grondstof, daarmee je businessmodel nog sterker maakt en tegelijkertijd een uniek product op de markt kan brengen."
Een smakelijk businessmodel
Sunt’s bananenfabriek focust zich in eerste instantie op het redden van de bananen in de Europese havens. In de Benelux havens alleen al wordt zo’n 20 miljoen kilo bananen per jaar weggegooid. "De bananen die hier worden afgekeurd redden het niet meer om groen de supermarkt te bereiken, maar zijn nog perfect voor consumptie", aldus Laura Hoogland, founder van Sunt. Bovendien worden ze momenteel tegen hoge kosten vernietigd. "Sunt biedt bananen importeurs een aanzienlijke kostenbesparing door in plaats van vernietigen te kiezen voor verwerking in onze bananenfabriek." De eerste samenwerking met een internationale importeur van bananen is al gesloten. De bananen “waste” van één van de grootste bananenimporteurs, Fyffes, zullen een constante stroom voor Sunt’s bananenfabriek bieden om een hoogwaardige bananenpuree te maken voor eigen- en andermans producten. De kostenbesparing die importeurs krijgen wordt vervolgens gebruikt om de bananenketen verder te verduurzamen. Zo profiteren niet alleen importeurs maar ook de telers van deze oplossing tegen verspilling.
Naast geld ook kennis & netwerk om te groeien
Er was voldoende animo voor de plannen van Sunt. Dat bewees de keuze uit 5 potentiële investeerders wel. Het ideale consortium bestond voor SUNT echter uit maximaal 3 partijen. De jonge onderneming heeft in deze ronde niet alleen gekeken naar de hoogste bieder, maar vooral naar kennis, netwerk en groeipotentieel. Zo is de keuze naast de Rabobank uiteindelijk gevallen op DOEN Participaties, het impact investeringsfonds van de Postcode Loterij en bekend als grootste impactinvesteerder van Nederland in duurzame en sociale startups. En daarnaast op Brave New Food Investments. Brave New Food biedt een groot netwerk met haar food ecosysteem en beschikt over relevante praktijkervaring als het gaat om schalen van ‘next generation’ food bedrijven.
Voor meer informatie
Annabel Hoogendoorn, brand manager
SUNT
Herengracht 252
1016 BV Amsterdam
+31 (0)6 34 73 41 29
[email protected]
www.suntfood.com
Instagram
LinkedIn Sunt | LinkedIn Annabel