In week 43 begon voor Sapros het grapefruitseizoen met de eerste grapefruit uit Turkije. Het seizoen zal nog tot circa januari/februari 2022 lopen, deelde Carlo Salerno vanaf de groothandelsmarkt Karlsruhe mee. We spraken onder andere met hem over de seizoenstart evenals over de actuele stemming op de groothandelsmarkt.
"De kwaliteit van de grapefruit is zeer goed. Tot onze klanten behoren verschillende horeca- en cateringbedrijven uit de regio Karlsruhe binnen een straal van circa 80 tot 100 km. Een klein aandeel leveren we ook aan de foodretail", vertelt Carlo.
Carlo Salerno
Start van het Spaanse seizoen in december
Sapros biedt weliswaar reeds kleinere hoeveelheden grapefruit uit Spanje aan, de kwaliteit is echter niet bijzonder goed. "Met het seizoen van de Spaanse grapefruit gaan we pas vanaf december echt goed van start, dan hebben de grapefruit ook van binnen duidelijk roder vruchtvlees", zegt Carlo. Sapros biedt uitsluitend het ras Star Ruby aan, dit ras is nog steeds zeer populair.
De vraag is vergeleken bij vorig jaar relatief gelijk gebleven. "We leveren ook aan markthandelaren, die in tegenstelling tot de horeca eerder geïnteresseerd zijn in grote maten, omdat hier ook op de weekmarkten meer vraag naar is. Gastronomen kunnen met de grote grapefruits niet zoveel beginnen in vergelijking met de foodretail."
In de logistiek waren er in de afgelopen tijd op zich geen noemenswaardige problemen. Er waren echter wel enkele leveringsproblemen vanwege een gebrek aan nog beschikbare vrachtruimte.
Afzet neemt af
"Het afzetniveau is niet met dat van de afgelopen jaren te vergelijken. Ik ga ervan uit dat we een afzetdaling van circa 30-40% hadden. De sluiting van de horeca hebben ook wij duidelijk gevoeld", aldus Carlo. Sapros zag zich echter niet genoodzaakt om medewerkers te ontslaan. "We hebben gelukkig alleen onze arbeidstijden moeten aanpassen."
Stemming op de groothandelsmarkt
"We leven nu eenmaal van de klanten die direct bij ons inkopen. Maar wanneer het weer niet meespeelt of als vanwege verschillende andere factoren de klandizie uitblijft, hebben wij en ook de andere markthandelaren natuurlijk het nazien. De dumpingprijzen in de supermarkten moedigden de klanten natuurlijk ook niet bepaald aan om op de weekmarkten inkopen te doen."
Voor meer informatie:
Carlo Salerno
Sapros Handels- und Vertriebs GmbH
+49 721 627 650
sapros@sapros-ka.de
www.sapros.de