Tholen - Het Spaanse mandarijnenseizoen barstte in september los bij Frukar, de eerste Navelina-sinaasappelen arriveerden 25 oktober. "Over de hele linie heeft Spanje een prima oogst. Dit heeft ook geresulteerd in meer en dus kleinere vruchten. Dit zorgt wel voor een tweedeling in de markt. De vraag naar grote maten - waarvan er minder beschikbaar zijn - is prima. De afzet van kleine maten verloopt een stuk lastiger, ook vanwege het aanbod uit Zuid-Afrika dat nog op de markt is", vertelt Willem Koole.
"Het aanbod Spaanse sinaasappelen bestaat nu nog uit Navelina's. Goede perssinaasappelen komen traditiegetrouw pas vanaf medio december op de markt. De verkoop van mandarijnen verloopt dit jaar best goed. Het Spaanse seizoen van Clemenules zal naar verwachting maar heel kort duren en ook de Clemenvilla's worden begin december al verwacht, waardoor de markt snel zal overschakelen op variëteiten als Tango en Nadorcott. Dat kan in december weleens resulteren in een heel bijzondere mandarijnenmarkt."
Vorig jaar steeg de vraag naar citrus in het eerste coronajaar tot recordhoogte. Die hype is er nu wel vanaf. De prijs van sinaasappelen lag vorig jaar wel 6 euro per kist hoger. Citroenen werden destijds ook voor hogere prijzen verkocht. Het overzeese citroenenseizoen vanuit Zuid-Afrika en Argentinië is dit jaar vrij catastrofaal verlopen. En er is nog steeds overzees aanbod op de markt. Tegelijkertijd zijn we nu gestart met Spaanse citroenen en daar is toch wel een redelijke vraag naar voor redelijk geld. Onze klanten willen graag overschakelen op nieuwe oogst. Grapefruit ontvangen we voornamelijk uit Turkije. Die afzet verloopt goed. Ook hiervan zijn veel kleine maten beschikbaar. Prijzen variëren zo rond de 11 tot 14 euro. Er is nog Zuid-Afrikaanse grapefruit op de markt. Spaanse grapefruit kom je op de markt nog maar sporadisch tegen."
Onderscheiden met citrus is volgens Willem nog altijd goed mogelijk. "Als mensen aan Spaans citrus denken staat Frukar gelukkig altijd wel bovenaan in het rijtje. Onze vertrouwde merken als Serena en Black Jack, daar komen klanten echt op terug. Ze weten dat die garant staan voor kwaliteit en dat wordt gewaardeerd. We proberen deze merken ook verder te ontwikkelen. Serena heeft deze zomer in een geavanceerd camerasorteersysteem geïnvesteerd. Dit systeem sorteert niet alleen op kleur en maat, maar identificeert en beoordeelt ook uitwendige en inwendige defecten door van iedere sinaasappel tientallen beelden en infraroodscans te maken."
"Ook proberen we met nieuwe verpakkingen steeds meer aan de weg te timmeren, zowel richting retail als groothandel. Met name kartonnen verpakkingen zijn in opmars en daar spelen we op in. Tegelijkertijd verkopen we ook nog altijd veel citrus in het vertrouwde houten kistje. Qua stevigheid kunnen daar niet veel verpakkingen tegenop en dat is ook wat waard als het bijvoorbeeld buiten staat op een groothandelsmarkt elders in Europa."
Voor meer informatie:
Willem Koole
Frukar
+31 (0)180 64 65 32
[email protected]
www.frukar.nl