In het afgelopen uienseizoen waren er geen grote prijsschommelingen, maar vanaf het nieuwe jaar zullen er wel wat veranderingen komen. Volgens Heinz Düpmann (foto rechts), directeur van het gelijknamige groenteverwerkende bedrijf uit Borgholzhausen, ziet het er tot nu toe vrij goed uit: "De verkoop gaat goed en we hebben ook al veel contracten kunnen afsluiten. Wij hebben onze klanten meegedeeld dat de prijzen ook voor hen voorlopig vast zullen blijven. Onze termijnen lopen meestal tot eind juli van het komende jaar."
Stabiele marktsituatie ondanks krappere volumes
"De volumes zullen echter krapper zijn dan vorig jaar. Natuurlijk hangt de verkoop ook af van wat er in Nederland gebeurt. Maar ik ben ervan overtuigd dat de markt stabieler zal zijn dan vorig jaar," zegt Düpmann. "Het grootste deel van onze uienverkoop is afkomstig van contractteelt. Maar we kopen ook in Polen en Nederland." Tot de belangrijkste klanten behoren industriële bedrijven uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Nederland. Nu het winterseizoen voor de deur staat, is de sector echter ook steeds meer geïnteresseerd in diepgevroren producten zoals erwten, prei en boerenkool.
Aanzienlijke prijsstijging vanaf maart 2022
"De prijzen liggen momenteel nog op het niveau van vorig jaar, maar er kan van worden uitgegaan dat de prijzen vanaf maart 2022 zullen stijgen. In heel Europa wordt ongeveer 10% meer geteeld, maar de netto-opbrengsten zijn minder, als gevolg van het koude voorjaar. Ook de regenval heeft niet bijgedragen aan de situatie. Uiteindelijk is de nettohoeveelheid kleiner dan vorig jaar," zegt Düpmann. "We hebben dit jaar nog steeds een zeer laag verkoopniveau, dat kan snel veranderen."
"Maar de prijzen zijn nog steeds relatief laag," voegt hij eraan toe. "Het Nederlandse product ligt rond de 15ct per kg. De vraag uit Afrika is zeer groot. Maar de vrachtkosten zijn ook relatief hoog. We moeten afwachten hoe Nederland zich verder zal positioneren."
1,3 miljoen ton uien uit Nederland
"Met ongeveer 1,3 miljoen ton uien kan Nederland niet anders dan exporteren. Zoals gezegd, is er vooral vanuit Afrika een grote vraag; daar is Nederland dominant op de markten. De grote uienteelt-gebieden in het noordoosten van Nederland verschepen hun goederen rechtstreeks van de producent naar Rotterdam, van waaruit de goederen verder worden geëxporteerd". Volgens Düpmann is dit niet te vergelijken met andere markten: "Niemand anders dan Nederland kan deze hoeveelheden zo snel aanbieden."
Volgens Düpmann zal de door de regering opgelegde verhoging van de elektriciteitsprijzen in Polen met 60% vanaf volgend jaar flinke problemen veroorzaken voor de plaatselijke producenten en fabrikanten. "Stijgende prijzen moeten worden doorberekend. Laten we afwachten hoe dat uitpakt."
Producenten die niet willen verkopen
"Sorteerders en verpakkers hebben op dit moment veel werk in Nederland, terwijl telers of producenten terughoudender zijn met verkopen. Niettemin is de winstmarge van de sorteerders duidelijk beperkt omdat de producenten hun goederen begrijpelijkerwijze tegen hogere prijzen op de markt willen brengen. De bereidheid om te verkopen zou zeker anders zijn als de producent zou beseffen dat hij meer produceerde dan hij kon verkopen," verklaart Düpmann. "In ieder geval hebben wij met de Duitse producten een goede voet aan de grond gekregen, omdat met name de handel zich meer en meer richt op regionaliteit. Er is ook steeds meer vraag naar de producten van onze telers. Landen in Oost-Europa daarentegen hadden dit jaar slechte oogsten."
Voor meer informatie:
Heinz Düpmann
Düpmann GmbH & Co. KG
Am Teuto 18
33829 Borgholzhausen, Duitsland
+49 54 2593 2462 100
[email protected]
www.duepmann.de