Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joan Manuel Barrena, adviseur van Promperú in Spanje

"Peru is een geweldige voorraadschuur voor AGF, maar Spanje ook, en beide landen vullen elkaar aan"

Peru heeft dit jaar weer deelgenomen aan Fruit Attraction in Spanje, de op twee na belangrijkste markt voor Peruaanse groenten en fruit, na de Verenigde Staten en Nederland. De export van Peruaanse land- en tuinbouwproducten naar Spanje bedroeg in de eerste zeven maanden van dit jaar € 265 miljoen (FOB-waarde), 22% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het meest recente rapport over de Peruaanse export, opgesteld door de afdeling Marktinzicht van Promperú, de Peruaanse promotiedienst voor export en toerisme.

"Peru was een van de eersten die zich met veel enthousiasme inschreef voor deelname aan Fruit Attraction 2021 en naar mijn mening is de afgelopen editie een succes geweest en heeft ze alle verwachtingen overtroffen", zegt Joan Manuel Barrena, commercieel economisch adviseur van Promperú in Spanje. "Het Peruaanse paviljoen bood onderdak aan 16 bedrijven en 5 telersverenigingen die onder hun vlag nog eens 10 bedrijven meebrachten. Volgens gegevens van Ifema waren er 260 Peruaanse bezoekers van 186 bedrijven uit de AGF-sector. Vanuit commercieel oogpunt waren alle bedrijven die exposeerden in het Peruaanse paviljoen zeer tevreden over de kwaliteit van de bezoekers die ze mochten verwelkomen uit Spanje, Frankrijk, Italië, Rusland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten en zelfs India." 

Peru kan de exportmarkten grote volumes aanbieden van een breed scala aan groenten en fruit dankzij de klimatologische diversiteit van het land, in grote mate bepaald door het Andesgebergte. Het brede assortiment en de hoge productiecapaciteit maakt van Peru een exportmacht voor diverse fruitsoorten. Volgens gegevens van het ministerie van Buitenlandse Handel en Toerisme (Mincetur) was Peru in 2020 de grootste exporteur ter wereld van blauwe bessen en quinoa, de op een na grootste exporteur van avocado, asperges (zowel vers als in conserven) en gepelde kastanjes, de op twee na grootste leverancier van verse gember en de vierde grootste exporteur van druiven, mango's en erwten. 
Voor 37 verschillende producten stond Peru in 2020 in de top 10 van exporteurs. "Peru is inderdaad een voorraadkast, maar Spanje is dat ook, en beide landen zijn complementair, aangezien hun teelt in een ander seizoen plaatsvindt", benadrukt Joan Manuel.

De belangrijkste producten die op de beurs werden tentoongesteld en waar de bezoekers het meest naar vroegen, waren avocado's, druiven en asperges, die dit jaar zijn voorbijgestoken door avocado als het belangrijkste verse Peruaanse exportproduct naar Spanje. "Maar de interesse was eigenlijk heel breed", legt de commercieel economisch adviseur van Promperú uit.

"We toonden op Fruit Attraction ook onze mango's, granaatappelen, citrus en gember, evenals ons aanbod van etnische producten, die een groot potentieel hebben. Groenten en fruit in deze categorie doen het steeds beter in Spanje, en niet alleen bij consumenten van de omvangrijke Peruaanse en Latijns-Amerikaanse gemeenschap in het land. Vanuit Spanje reizen jaarlijks gemiddeld 150.000 toeristen naar Peru die daar dan de lokale gastronomie leren kennen. En in Spanje zijn er meer dan 220 Peruaanse restaurants die een soort ambassadeurs zijn van onze producten. Zij leveren zeker een bijdrage aan de promotie van bijvoorbeeld chilipepers, een zeer belangrijk ingrediënt in onze gastronomie, limes, veel gebruikt in het gerecht ceviche, lucuma, een product waarmee we ijs maken, olluco, net zoals aardappel een knol, en paarse en witte maïs. Tegenwoordig is de doelgroep voor deze etnische producten niet alleen de Peruaanse of Latijns-Amerikaanse, maar ook de Spaanse consument", vertelt Joan Manuel Barrena.

Binnenkort ook nieuwe producten in Spanje
Promperú werkt aan de promotie van Peruaanse producten met toegevoegde waarde op de wereldmarkten, door het Peruaanse aanbod aan te bevelen bij importeurs van over de hele wereld en goede voorwaarden te creëren voor zakelijke kansen voor Peruaanse bedrijven. Dat bracht Promperú onlangs nog naar Sevilla en Zaragoza, waar Joan Manuel Barrena samen met de manager van de Spaanse Kamer van Koophandel in Peru bijeenkomsten organiseerde met verschillende Spaanse bedrijven die geïnteresseerd waren in samenwerking met Peruaanse ondernemingen.

"Wat betreft het openbreken van nieuwe markten voor bepaalde producten, wachten wij op verzoeken van het Peruaanse bedrijfsleven. Van zodra er een aanvraag wordt ingediend, gaan we ermee aan de slag. We zijn van plan om op korte termijn ananas, biologische bananen en kaki te leveren op de Spaanse markt. Zo was er al vóór het uitbreken van de pandemie interesse bij een Peruaans bedrijf in het importeren van Spaanse kaki, en omgekeerd, in het exporteren van kaki naar Spanje om in beide landen het fruit jaarrond aan te kunnen bieden."

"Tijdens Fruit Attraction hebben we ook de Ataulfo-mango voorgesteld, een kleine en zeer zoete gele mango. Veel Spaanse bedrijven toonden grote interesse in dit fruit", vertelt de professional.

"We zijn erg blij dat we aanwezig waren op Fruit Attraction, dat een zeer belangrijke beurs voor de Peruaanse AGF-sector is geworden. De beurs vindt trouwens plaats in een interessante periode, namelijk net voordat de blauwe bessen- en druivenoogst in Peru begint. Het aantal bezoekers en de belangstelling van zowel Peruaanse als Spaanse bedrijven bevestigen het belang van deze beurs voor Peru. Ik kondig nu al aan dat we in 2022 zullen terugkeren met een grotere stand die meer Peruaanse bedrijven kan huisvesten en waar we meer bezoekers kunnen verwelkomen", besluit Joan Manuel Barrena.

Voor meer informatie:
Joan Manuel Barrena
Commercieel economisch adviseur in Madrid
Promperú
jbarrena@promperu.gob.pe
institucional.promperu.gob.pe

Publicatiedatum: