De in Kassel gevestigde fruitgroothandel
T. Meissner biedt nu een plasticvrije verpakkingslijn voor fruit en groenten aan. "De manden, trays en banderollen van duurzaam natuurkarton van het merk Johannes worden ingekocht via de Nederlandse verpakkingsspecialist AGF-Holland," meldt Tom Meissner, algemeen directeur van het gelijknamige familiebedrijf.
Veel interesse van retail en groothandel
In de loop der jaren heeft T. Meissner zich kunnen profileren als een van de belangrijkste leveranciers van AGF-producten in Noord-Hessen en omgeving. "We waren al enkele jaren op zoek naar alternatieven voor conventionele verpakkingen. Voor ons waren het uiterlijk en de aantrekkelijke productpresentatie doorslaggevend. Bovendien heeft Johannes zich reeds gevestigd als een grote en concurrerende verpakking, met verschillende grote spelers in Nederland en de buurlanden. Wij waren op zoek naar een verpakkingsleverancier die niet alleen een imago uitdraagt, maar ook daadwerkelijk achter zijn waarden staat," aldus Meissner.
Verantwoordelijkheid in duurzaamheid
Het zuivere natuurkarton wordt verkregen uit duurzame houtkap. De kwaliteit van groenten en fruit blijft volledig behouden. Het materiaal is 100 procent natuurlijk en kan via de oud papierbak tot zeven keer worden gerecycleerd. Volgens Meissner is het daardoor een interessant alternatief voor de huidige oplossingen, ook in de cash & carry-markt. "We merken dat de verpakking een positief imago naar de winkelier overbrengt. De tijd is gewoon rijp voor duurzame verpakkingen, ook in de klassieke groothandel," vertelt Meissner.
"Enerzijds is het voor ons bijzonder belangrijk dat de goederen de klant zonder transportschade of druksporen bereiken. Anderzijds hebben wij als fruitgroothandel ook een verantwoordelijkheid op het vlak van duurzaamheid: we willen immers onze eigen claim waarmaken door zo klimaatneutraal mogelijk te werken en onze CO2-impact te beperken. In dit opzicht is de keuze van de verpakking een logische stap in onze duurzaamheidsstrategie," vervolgt Meissner.
"Zowel uit het oogpunt van de retailer als van de klanten is de tussentijdse conclusie bijzonder positief," zegt hij. "In plaats van kratten van 6 kg - bijvoorbeeld voor tomaten - heeft de klant nu ook toegang tot goederen in eenheden van 1-2 kg. De meeste klanten waarderen het aantrekkelijke ontwerp, maar het is des te belangrijker dat de nieuwe verpakking tot zeer weinig kwaliteitsproblemen leidt," voegt Meissner eraan toe.
Als innovatief familiebedrijf is T. Meissner altijd bereid om nieuwe oplossingen in een vroeg stadium te testen en zijn eigen weg te gaan. "Op het gebied van de fruitlogistiek zijn er enorme problemen in tijden van Corona. Wij daarentegen hebben al lang onze eigen logistiek in plaats van onafhankelijke expediteurs, zodat dit probleem ons minder treft."
Voor meer informatie:
Tom Meissner
T. Meissner Frucht-Handels-Gesellschaft mbH
Falderbaumstraße 5
34123 Kassel, Duitsland
+49 (0)561 78 1760
[email protected]
www.meissner-fruchthandel.de