Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Daniel Ho, medeoprichter en commercieel directeur van Topsun

"Chili rekent dit seizoen op betere kwaliteit kersen"

Op 24 oktober kwam de eerste luchtvrachtzending Chileense kersen in China aan. De timing van de eerste zending was gelijk aan vorig seizoen. De eerste kersen waren van het ras Brooks, dat in het noorden van Chili wordt geteeld. "We zullen ons met name richten op de rassen Royal Dawn en Santina, waarvan het seizoen de eerste week van november aanvangt. Vanwege de hoge vrachttarieven en het tekort aan chartervluchten zal er minder fruit per luchtvracht naar China worden verzonden. De vraag blijft echter onverminderd sterk. We verwachten minimaal hetzelfde of een iets hoger prijsniveau dan vorig seizoen. We moeten echter niet vergeten dat de luchtvrachttarieven 40% tot 50% hoger zijn dan vorig seizoen," legt Daniel Ho uit, medeoprichter en commercieel directeur van Topsun. 

Daniel Ho (links) en zijn team in een kersenboomgaarde in Chili 

Wanneer hem gevraagd wordt naar de vooruitzichten voor het seizoen antwoordt Ho dat de fruitsector altijd te maken heeft met uitdagingen, maar dat het komende seizoen wellicht het uitdagendste seizoen ooit zal worden. Over de hele linie zullen er dit seizoen 10% tot 15% meer kersen beschikbaar zijn, maar in de loop der jaren zijn er andere markten ontwikkeld, zoals de VS, Canada, de EU, het VK, India, Vietnam etc. Hierheen zullen grotere volumes kersen worden geëxporteerd. 

Daniel vervolgt: "Zoals de voorzitter van het Chileense kersencomité eerder al heeft laten weten, zullen er dit seizoen 10% tot 15% meer kersen voor de export beschikbaar zijn die naar andere markten dan China kunnen worden geëxporteerd. Vanuit ons perspectief biedt de Chinese markt nog steeds veel vertrouwen en is zij in staat om dergelijke aantallen te absorberen. Net zoals veel andere sectoren hebben ook wij te maken met onzekerheden en onverwachte uitdagingen, zoals oplopende kosten, het tekort aan containers, Covid-protocollen, nieuwe protocollen voor virussen etc. De grootste problemen zijn naar mijn idee de logistiek en de onzekerheid omtrent de efficiëntie waarmee containers worden teruggenomen wanneer er Covid-besmettingen in de loshaven worden geconstateerd." 

Kersenboomgaard in Chili

In de loop der jaren heeft Topsun gediversifieerde kanalen ontwikkeld, maar inmiddels richt het bedrijf zich in toenemende mate op nieuwe kanalen, zoals kleinere markten, regionale retailers en online retailers. Daarnaast heeft Topsun een eigen kraam op de markt in Shanghai en beschikt zij over ervaren verkoopteams in Guangzhou, Jiaxing, Beijing, Shenyang etc., die een scala aan oplossingen voor de diverse marktsituaties bieden.  

Daniel vervolgt: "Wat betreft merken werken we zowel met het merk van onze partner als met ons eigen merk. We hebben een solide QA/QC-team en uitsluitend fruit dat aan onze kwaliteitscriteria beantwoordt mag ons etiket dragen. Dankzij de consistente hoge kwaliteit merken we tot onze tevredenheid dat we waarde toevoegen aan fruit dat onder ons merk wordt verkocht, zoals pruimen, sinaasappelen, grapefruit, ananas, durian en jackfruit."

Daarnaast beschikt Topsun over haar eigen kwaliteits- en commercieel team dat het hele jaar door in Chili is gevestigd, evenals een team uit China dat het hele seizoen in Chili verblijft. "Hoewel het niet gemakkelijk en zeer kostbaar is om naar Chili te reizen, hebben we toch besloten dit te doen omdat we er belang aan hechten om in de buurt van onze partners te zijn, zodat we samen tijdens het seizoen goed overwogen besluiten kunnen nemen. Wat zij nu in de boomgaarden zien, is dat er minder fruit aan de bomen hangt maar dat de maten en kwaliteit beter zijn. Het weer is goed en er worden de komende weken geen regen of hagel verwacht. Dit is gunstig voor de pluk van de vroege rassen," legt Daniel uit. 

Kersenboomgaard in Chili

"Als bedrijf focussen we met name op importfruit. Naast kersen importeren en distribueren we ook andere premium fruitsoorten om in de vraag van onze klanten te kunnen voorzien. We hebben ons eigen team in Zuidoost-Azië dat zich bezighoudt met exotische fruitsoorten, zoals durian, dragonfruit, kokosnoten, jackfruit, longan, etc. Ons andere team houdt zich vooral bezig met producten van het zuidelijk halfrond, uit landen zoals Chili, Zuid-Afrika, Peru, Australië, Nieuw-Zeeland, etc." 

"Naast verkoopkanalen op traditionele groothandelsmarkten richten we ons ook op kleinere markten en regionale retailers. Zo werken we samen met meer dan 30 partners in kleinere steden in China, wat ons het afgelopen kersenseizoen, toen de Covid-problemen begonnen, enorm heeft geholpen. Tegelijkertijd is de online retail in China dramatisch gegroeid. We investeren in nog meer RDC-faciliteiten om rechtstreeks aan online retailers te kunnen leveren, met one-stop-oplossingen voor bijvoorbeeld het rijpen, ompakken en bezorgen," voegt hij eraan toe.

Kersenboomgaard in Chili

"Dankzij de bloeiende economie, groeiende middenklasse en het feit dat nog meer overzees fruit toegang tot de Chinese markt kreeg, groeide de waarde van de fruitimport met 20% ten opzichte van het jaar daarvoor. Desondanks is het groeipotentieel nog altijd enorm. Tegelijkertijd worden consumenten steeds kundiger. Dit blijkt op verschillende manieren. Ten eerste worden de meest beslissingen op het gebied van aankopen, en dan met name van levensmiddelen, gemaakt door moeders en grootmoeders. Deze letten beter op de veiligheid en gezonde eigenschappen bij de aankoop van vers fruit. Ten tweede hechten met name de jongere generaties meer waarde aan de versheid, smaak en bezorgtijden. Ten derde worden ook de branding en herkomst van fruit belangrijker voor de consument. Tot slot hechten consumenten steeds meer waarde aan de smaak van fruit. Consumenten zijn bereid om hogere prijzen te betalen voor fruit van premium kwaliteit," besluit Daniel. 

Voor meer informatie: 
Daniel Ho 
Company name: Shanghai Topsun Fresh Co., Ltd.
+86 138 1721 4619
Daniel.ho@topsunfresh.com

Publicatiedatum: