Linde Material Handling (MH) maakt gecombineerd horizontaal goederentransport nog aantrekkelijker met de introductie van de nieuwe Linde load train met een navigatiesysteem gestuurd systeem vanuit de cloud. De innovatieve functies voor load trains met C-frames en brugframes zorgen voor nog meer veiligheid en flexibiliteit. Het navigatiesysteem bepaalt de optimale route voor de bediener, verkleint foutpercentages, verkort inwerktijden voor medewerkers én reageert met realtime aanpassingen op gewijzigde instructies. Ook ingewikkelde opdrachten worden goed beheersbaar en kunnen op een betrouwbare manier worden afgehandeld.
Horizontaal goederentransport met logistieke load trains heeft vooral voordelen wanneer verschillende onderdelen en componenten in grote aantallen over lange afstanden getransporteerd moeten worden én op het juiste moment op de juiste plaats er moeten zijn. Een voorbeeld hiervan is de auto-industrie, waar elk voertuig uit duizenden onderdelen bestaat die stuk voor stuk gemonteerd worden tot er uiteindelijk een kant-en-klare auto van de band rolt. "Gecombineerd transport met logistieke load trains is in zulke gevallen zinvoller dan los transport, zowel uit economisch als uit ecologisch oogpunt. Het is ook in lijn met de lean-filosofie", aldus Mal Rexhepi, Product Manager Automation & Load Train Solutions. Andere voordelen van logistieke load trains in de productie zijn dat er minder intern verkeer is en dat de kans op ongevallen daardoor omlaag gaat. Dit maakt processen ook beter planbaar.
Nieuwe framefeatures voor meer flexibiliteit
Vanaf najaar 2021 brengt Linde MH nieuwe load train modellen voor de Linde Logistic Train op de markt: de LT-C met een C-frame, de LT-B met een brugframe en de LT-BM met een brugframe en een beweegbare middensteun.
De verbeterde functionaliteiten van de frames zorgen voor nog meer veiligheid en flexibiliteit. Nieuw is het innovatieve en gepatenteerde hefprofielmechanisme voor brugframes. Hierdoor wordt het niet alleen mogelijk om de meest uiteenlopende rolonderstellen te transporteren. Bij de juiste configuratie is het ook mogelijk om pallets zonder ladingdrager op te tillen wanneer deze bijvoorbeeld met een pallettruck in de load train zijn gezet. De optionele middensteun is vrij verschuifbaar tegen de rijrichting in en maakt het mogelijk om meerdere containers met verschillende formaten in dezelfde aanhangwagen te zetten – zonder dat de trein significant langer wordt.
Een highlight van de C-frames is het stabilisatiesysteem voor de vorken. Deze gepatenteerde oplossing voorkomt dat de vorken gaan doorhangen, ook bij zeer zware ladingen, en garandeert zodoende dat ladingen veilig vervoerd kunnen worden. Ook handig is het ergonomische uitwerpmechanisme: wanneer de bediener de load train ontgrendelt via de voetschakelaar, wordt de lading van de rug van de vork afgeduwd. Zo kan de ladingdrager makkelijker uit de load train worden getrokken.
In alle aanhangwagenmodellen van Linde MH is standaard een mechanische ladingvergrendeling ingebouwd: zodra er een container in het frame staat, wordt de vergrendeling automatisch geactiveerd. Wanneer de bediener op of in de trekker stapt, worden de aanhangwagens automatisch opgetild. Stapt de bediener af of uit, dan zakt de lading weer. Tijdens het rijden is technisch uitgesloten dat de trolleys omlaag zakken. Omgekeerd kan de bediener de logistieke trein ook niet in beweging zetten als de load trains in de lage stand staan.
De frames zijn behalve met vele andere opties ook uit te rusten met een bescherming tegen slecht weer. Zodoende zijn ladingen goed beschermd en zijn de load trains ook geschikt voor buitengebruik. De mechanische vierwielbesturing zorgt dat de load trains zeer stabiel rijden. Hoeveel load trains er ook gebruikt worden, de hele combinatie blijft netjes in zijn baan. Dankzij de gestandaardiseerde interface zijn de aanhangwagens ook voorbereid op half- of volautomatisch gebruik. Ook trolleys zijn sinds kort inbegrepen. Ze zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen en zijn verder uit te breiden, bijvoorbeeld met modulaire opzetrekken.
Altijd op de goede weg met het navigatiesysteem
De overstap van los naar gecombineerd materiaaltransport brengt veel voordelen met zich mee. Voor medewerkers in het magazijn wordt het werk echter net iets complexer. "Het is zaak om de routes en het verwisselen van ladingdragers zo efficiënt mogelijk te maken om tijdverlies en fouten te voorkomen. Hiervoor moeten alle stappen in de planning en de cyclus op elkaar zijn afgestemd, van de voorproductie tot de eindmontage", licht Oldrik Wagner, Product Manager Software Solutions, toe. "Met ons navigatiesysteem voor logistieke load trains begeleiden we medewerkers nu stap voor stap door hun werk heen."
Het navigatiesysteem ontvangt de informatie voor de materiaaltransporten uit het ERP- of WMS-systeem. Op basis daarvan genereert het de afzonderlijke rijopdrachten; deze worden weergegeven op een groot touchdisplay in de cockpit. Per opdracht wordt de optimale route berekend en bestuurders worden vervolgens langs alle montagestations geleid. De logistieke load trains, de stops, de routes en de rapportages worden van tevoren allemaal geconfigureerd in de meertalige software. Via het dashboard hebben de magazijnbeheerders overzicht over het hele systeem en kunnen ze kengetallen en rapportages bekijken om zo het werk nog verder te optimaliseren.
Voor meer informatie:
Marloes van Vugt – van Berkel
Motrac Intern Transport
Rondebeltweg 51
1392 BP Almere
+31 (0)8 873 77 772
[email protected]
www.motrac.nl