Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
73e Jaarlijkse Conferentie van de BDC:

"Champignons waren qua afzetvolumes dé winnaars tijdens Corona"

Na de gedwongen onderbreking in 2020 - als gevolg van Corona - was de 73e jaarlijkse conferentie van de Bond van Duitse Paddenstoelen- en Gewassentelers (BDC) dit jaar druk bezocht. Ondanks Corona was het een goede tijd voor paddenstoelen, aangezien de vraag enorm toenam in het eerste jaar van de pandemie. De reden hiervoor was de toename in zelf koken en thuis eten. "Er was vooral een grotere vraag naar verse champignons," aldus Michael Schattenberg, voorzitter van de BDC, in zijn inleidende toespraak.

In 2020 werd in Duitsland in totaal 85.100 ton paddenstoelen geoogst, waarvan alleen al 81.000 ton champignons. De witte champignon staat nog steeds aan de leiding met 54 procent, maar zag een lichte terugval door de sluiting van restaurants en de daaraan gerelateerde geringere vraag. Daarentegen wisten de bruine champignons terrein te winnen. Het merendeel daarvan kwam terecht op de borden van particuliere huishoudens.

Deelnemers aan de jaarlijkse conferentie in het Mövenpick Hotel in Berlijn / Foto: BDC

Prima paddenstoelenverkoop
"Paddenstoelen waren de grootste winnaars tijdens de pandemie, althans wat volume betreft. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aankoopvolume van maart 2020 tot februari 2021 met 19,9 procent gestegen. Het beeld is iets anders voor de consumentenprijzen. Daar kon slechts 4,2 procent meer binnengehaald worden dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar", aldus Dr. Hans-Christoph Behr van Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH (AMI) in Bonn.

De discounters hebben nog steeds de leiding in de paddenstoelensector, maar in het geval van champignons blijft het discountaandeel dalen. "Deze tendens is nog versterkt door Corona. De lockdown maakte winkelen interessanter voor de mensen, aangezien er verder weinig anders te doen was. Dat was een van de redenen waarom in die periode vooral de speciaalzaken terrein wonnen," aldus Behr.

Bron: BDC 

Publicatiedatum: