Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Henschke van Macoo over de pruimenimport uit Moldavië:

"Goede verkoop, ondanks moeilijke logistieke omstandigheden"

Het seizoen voor de invoer van Moldavische pruimen loopt ten einde. "Vanwege de extreem fluctuerende kwaliteit hebben we ons deze week teruggetrokken, anders hadden we tot week 46 kunnen leveren," aldus Marco Henschke, gespecialiseerd importeur en directeur van het Dresdense grootwinkelbedrijf Macoo.

Deze Oost-Duitse groothandel importeert nu voor het derde jaar op rij pruimen uit Moldavië, zodat tot laat in de herfst van de populaire steenvrucht kan worden genoten. "De vraag was constant sinds het begin van het seizoen, in week 37," zegt Henschke. "Tot voor kort dachten we dat het totale resultaat 20 tot 30% hoger zou liggen dan vorig jaar, omdat we het seizoen dit jaar veel vroeger konden starten. Dit had opnieuw te maken met het moeilijke pruimenseizoen in Duitsland zelf."

De Stanley-variëteit wordt hoofdzakelijk in Moldavië geteeld
Foto: Macoo

Toenemende acceptatie in de handel
"In het algemeen waren er dit jaar verschillende uitdagingen," vervolgt Henschke. "Ten eerste was er veel regenval. Maar de impact van de logistieke problemen was nog veel groter. Door het tekort aan chauffeurs hadden we soms enorme problemen om de goederen hier te krijgen. Al met al zagen we echter tot kort voor het einde van het seizoen goede verkoopcijfers."

De directie van Macoo heeft het potentieel van de Moldavische pruimenteelt al vroeg onderkend en meldt ook een toenemende acceptatie in de Duitse handel. Henschke: "De klant staat open voor ingevoerde pruimen in het algemeen. Vanuit ons gezichtspunt is dit natuurlijk een belangrijk perspectief voor de toekomst. Hoewel we geen algemene cijfers hebben, verkopen we ongeveer 70% via de groothandel en 30% aan foodretail. Onze producten worden ook steeds populairder op de West-Duitse groothandelsmarkten, van oudsher een vrij regionaal verkoopkanaal."


Opslag van Moldavische pruim / Foto: Macoo

Investeringen in koel- en opslagtechnologie
Bovendien is de concurrentie met andere exportlanden in deze tijd van het jaar vrij gering. "Er is nauwelijks aanvoer uit Hongarije of de Balkanlanden. Dat is natuurlijk in ons voordeel," zegt Henschke. De pruimenimporteur ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. "Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd, zowel in de teelt als in de bijbehorende koel- en opslagtechnologie. Daarom is er naar mijn mening nog ruimte voor verbetering."

Voor meer informatie:
Marco Henschke
Macoo GmbH 
Spitzhausstraße 74
01139 Dresden, Duitsland
+49 0351 839740
[email protected]  
www.macoo.de   

Publicatiedatum: