De Britten consumeren aardappelen al gekookt, gebakken, als "chips" en in puree. En nu kunnen ze het ook in de vorm van melk.
De verkoop van plantaardige melk neemt een hoge vlucht in het VK. De markt is momenteel ongeveer € 475 miljoen per jaar waard, nu de Britten hun consumptie van dierlijke producten geleidelijk aan verminderen. De afgelopen jaren was vooral havermelk populair, dankzij het succes van het Zweedse merk Oatly, maar in zijn jaarlijkse voedsel- en drankrapport voorspelt Waitrose dat "nu de aardappel aan de beurt is".
Alice Shrubsall, inkoper van alternatieve melk voor de retailer, zegt dat steeds meer mensen plantaardige melk drinken. Om in te spelen op de groeiende interesse van de consument, is de keten van plan om haar assortiment alternatieve melk uit te breiden met aardappelmelk. Daarom zal Waitrose vanaf februari aardappelmelk van het Zweedse merk Dug, eigendom van de start-up Veg of Lund, aanbieden. Volgens het Zweedse bedrijf is aardappelmelk de meest duurzame alternatieve melk op de markt.
Klimatariër
Het rapport van Waitrose, dat is gebaseerd op de analyse van verkoopgegevens van de afgelopen 12 maanden en op een onderzoek onder 2.000 consumenten, wijst ook op de opkomst van een nieuw soort consument: de klimatariër. Bijna 70% van de ondervraagden zei dat de ecologische voetafdruk van hun voedsel "zeer" of "vrij" belangrijk voor hen was.
Bron: espanol.news