AGF-trein Perpignan-Rungis goed op de rails

De AGF-trein had al twee jaar niet gereden. Na enkele maanden van samenwerking tussen de teams van de MIN-markt in Rungis en de staatsdiensten, heeft de trein echter een comeback gemaakt. Vanuit Perpignan arriveerde de eerste trein in de nacht van vrijdag op zaterdag om 3.00 uur in Rungis.

Het is de snelste goederentrein van Europa met een gemiddelde snelheid van 140 km/u. De Perpignan-Rungis-trein zal 10% van de dagelijkse stroom groenten en fruit van de MIN markt gaan vervoeren. Deze lijn draagt ook echt bij aan de economische ontwikkeling voor de voedingsindustrie en die van de regio's Île-de France en Occitanië.

De overname van deze lijn is een nieuwe stap in de richting van de implementatie van een CO2-arme logistiek. Over 14 dagen zal een eerste overleg plaatsvinden in het kader van het plan om tegen 2024 een terminal voor gecombineerd vervoer te ontwikkelen. Deze nieuwe terminal zal het aandeel van het spoor in de bevoorrading van de Rungis-markt verhogen tot 20% en ertoe leiden dat er bijna 60.000 minder vrachtwagens per jaar de weg op hoeven. In de toekomst zal de MIN markt in Rungis de samenwerking met de verschillende spelers voortzetten om zo een ​​toename van het aantal spoorverbindingen van en naar Rungis te kunnen bevorderen.

“Ik ben heel blij met de herlancering van de spoorwegverbinding tussen Perpignan en Rungis, omdat marktbedrijven hier lang op hebben gewacht”, zegt Stéphane Layani, voorzitter van Rungis-markt. Ik dank hiervoor zowel de minister-president als de minister van Verkeer voor hun inzet, de Primever Company zonder wie deze lijn nooit opnieuw in gebruik genomen had kunnen worden en de marktgroothandelaren die de belangrijkste economische spelers in het veld zijn. De spoorwegverbinding zal bijdragen aan de ontwikkeling van de voedselsoevereiniteit in Frankrijk, omdat onze teeltgebieden op deze manier op een effectieve wijze kunnen worden verbonden met het immense consumptiegebied in de regio Île-de-France en daarbuiten. Dit is het begin van een bevoorradingsmodel aan de hand waarvan de Fransen kunnen worden voorzien van verse producten.”

De internationale markt van Rungis wordt al sinds de opening in 1969 bevoorraad via spoorverbindingen.

Foto: linkedin.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven