"Het meloenenseizoen loopt ten einde, maar de foodretail toont nog steeds een zekere belangstelling," aldus Thilo Staiger, directeur van Staiger. "Op dit moment hebben we nog Galia-, honing- en watermeloenen uit Brazilië, maar ook netmeloenen uit Italië in de aanbieding. De vraag was dit jaar relatief zwak, wat ook te wijten was aan het weer. De verkoop was in augustus al minder. Hier in Stuttgart hebben we ook te maken met concurrentie van Turkse leveranciers, die watermeloenen tegen veel lagere prijzen aanbieden."
De vraag is er, maar neemt af
Staiger begon de meloenen te verkopen in maart/april, rond het einde van de laatste lockdown. Op dat moment waren de verkoopcijfers al beter dan in 2020. "Er is niet veel vraag meer vanuit de horeca. Natuurlijk, als het mooi weer is, kan het beter gaan. Maar meloenen zijn niet echt gastronomische artikelen; ze zijn interessanter voor de foodretail. In Stuttgart hebben we een relatief groot aantal bedrijfskantines en meloenen zijn eigenlijk populair als gesneden fingerfood. De kantines werken echter op zo'n 25 tot 45% capaciteit, vanwege het vele thuiswerken," zegt Staiger. "Er is nog vraag, maar de belangstelling vermindert. Supermarkten richten zich nu meer op clementines."
Klassiek meloenassortiment
"We hebben het klassieke assortiment van netmeloenen, honingmeloenen, watermeloenen en Galia-meloenen in ons pakket," zegt Staiger. De vraag naar suikermeloenen neemt iets toe, maar dat is interessanter voor de zuidelijke consumenten. "In Duitsland is er over het algemeen niet zo'n grote vraag naar."
Wat kleinere tuinbouwbedrijven telen, wordt vaak helemaal niet aan de groothandel verkocht. Momenteel worden bij Staiger kisten met 7 honingmeloenen verkocht voor 12 à 13 euro, kisten met 5 Gala-meloenen voor 14 à 15 euro en kisten met 5 Italiaanse netmeloenen voor ongeveer 13 euro.
Voor meer informatie:
Thilo Staiger
Staiger GmbH
Langwiesenweg 30
70327 Stuttgart, Duitsland
+49 711 480710
[email protected]
staiger-gmbh.de