Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Record kleine fruitoogst in Zwitserland

Vanwege de regelmatig moeilijke weersomstandigheden in het voorjaar en de zomer is de kleine fruitoogst in Zwitserland geen verrassing. Het handfruit heeft daarnaast echter ook met kwaliteitsverlies te kampen, meldt de Landwirtschaftliche Informationsdienst.

De fruitoogst valt afhankelijk van het weer ieder jaar anders uit en valt ook afhankelijk van de fruitsoort zeer individueel uit. Aan de hand van oogstramingen wordt steeds geprobeerd te ramen op welke hoeveelheden men moet rekenen. Het koude voorjaar met talrijke nachten met vorst, de regenrijke zomer en het noodweer met hagelschade hebben onder andere bij het zomerfruitseizoen tot een ontnuchterende balans geleid, liet de 'Schweizer Obstverband' (SOV) begin oktober weten.

Terwijl de kersenoogst met circa 1.500 ton en daarmee 72 procent van het vijfjarig gemiddelde nog aanzienlijk geweest is, werd er bij de pruimen en abrikozen een ander beeld duidelijk. De pruimenoogst bedroeg volgens de SOV met 1.300 ton slechts 40 procent van het vijfjarig gemiddelde en de abrikozenoogst bedroeg met 2.200 ton zelfs slechts 35 procent van het vijfjarig gemiddelde.

Het hardfruit heeft vanwege het weer dit jaar meer 'schoonheidsfoutjes' dan anders.

Slechte jaren worden meer vergeven
En interessant genoeg hadden ze dit jaar niet per se meer reclamaties en aanmerkingen van klanten dan in andere jaren, hoewel het fruit er eigenlijk slechter uitziet. "Omdat er helemaal geen betere producten beschikbaar zijn, nemen onze klanten schoonheidsfoutjes klaarblijkelijk voor lief", veronderstelt Roger Käslin. Wie de keuze heeft is automatisch kieskeuriger, wie geen keuze heeft is minder kieskeurig.

Publicatiedatum: