Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volgende editie: 4-6 oktober 2022 in Madrid

Minder volk op Fruit Attraction, maar de verwachtingen ruimschoots overtroffen

De 13e editie van Fruit Attraction – voor het eerst weer een live evenement in deze coronatijden – trok 65.000 professionals uit 110 landen aan. En hoewel er in 2019 bijna 90.000 bezoekers werden geteld, zijn de doelstellingen en verwachtingen van Ifema Madrid ruimschoots overtroffen.

De bijeenkomst, die de sectorpartners weer bij elkaar bracht, ging ook door op het juiste moment: net voor het nieuwe export- en importseizoen.

De beurs is een cruciaal instrument voor de wereldwijde afzet van groenten en fruit. Het is een commercieel verbindingspunt voor veel partners uit de hele waardeketen en het biedt het perfecte kader voor de introductie van innovaties in de sector.

Het vertrouwen in de beurs blijkt ook uit het aantal internationale bezoekers, dat 37% van het totaal uitmaakte. Europa voert uiteraard de ranglijst aan, met vooral bezoekers uit Frankrijk, Italië, Portugal, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Duitsland. Maar er werden ook heel wat Latijns-Amerikaanse professionals verwelkomd, met name uit Peru, Chili, Mexico, Colombia en Ecuador. Ook Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Noord-Afrika was vertegenwoordigd.

Ook het programma Importmarkten in de Kijker, dat samen met ICEX, het Spaans Agentschap voor Buitenlandse Handel, werd georganiseerd, kon rekenen op veel bekijks. Dit jaar stonden Brazilië, Oekraïne, Zuid-Korea en Wit-Rusland in de schijnwerpers.

1.303 bedrijven hadden een stand, ongeveer 500 minder dan in 2019. Internationale deelname was goed voor 46% van het totaal, met 600 buitenlandse bedrijven uit 43 landen. De meeste kwamen uit Europa, en in het bijzonder uit Italië en Frankrijk, maar ook Latijns-Amerika was goed vertegenwoordigd met bedrijven uit voornamelijk Colombia, Peru, Costa Rica, Ecuador en Mexico.

De 703 Spaanse bedrijven waren afkomstig uit alle teeltgebieden. De grote belangstelling voor de AGF-sector van het organiserende land heeft veel te maken met de export van Spaanse groenten en fruit én met het tijdstip van de beurs: precies in een belangrijke maand voor het plannen van het nieuwe seizoen.

Awards
Op Fruit Attraction werden ook de Innovation Hub Awards uitgereikt. In de categorie AGF-Producten viel VallOndo in de prijzen met zijn zelfteeltkit voor champignons. In de categorie Hulpindustrie ging ClassPack met zijn verpakkingsoplossing Bio Salad Roll met de eerste prijs naar huis en in de categorie Duurzaamheid heeft de jury het bedrijf Manter Ibérica bekroond voor zijn Leaf-machine.

Op de beurs werd ook de prijs uitgereikt aan de winnaar van de Podcastwedstrijd met als thema “Inspirerende verhalen uit de sector”. Looije won de wedstrijd met de podcast "Over een vakantie en een reddingsboei".

De belangrijkste momenten van deze editie zullen zichtbaar blijven op het Fruit Attraction LIVEConnect-platform, dat actief blijft en professionals in staat stelt contact te blijven houden met sectorpartners.

De volgende editie van de beurs wordt gehouden in Madrid van 4 tot en met 6 oktober 2022, onder leiding van María José Sánchez, de nieuwe verantwoordelijke voor het agrofood-segment van IFEMA Madrid.

Publicatiedatum: