Tholen - Het Belgische hardfruitseizoen is vlot van start gegaan, constateert Laurent De Smedt, Divisiehoofd hardfruit bij BelOrta. "In de peren hebben we de afgelopen weken zelfs een prijsstijging gezien. De eerste cellen voor langere bewaring gaan nu open en het is mooi om te zien dat klanten bereid zijn hier een meerprijs voor te betalen."
"De volumes in de peren zijn goed, maar momenteel is de vraag groter dan het aanbod en komen we zelfs sorteercapaciteit tekort. De afzet is heel breed, zeker in de ons omliggende landen. Zo gaan er heel wat peren naar Italië, waar men een kleine oogst heeft en verder zien we dat Duitsland, dat andere jaren met name 1 kg punnets bestelde in kleinere maten, nu ook orders heeft voor éénlaagsdozen met de grotere maten (70/75 mm) en dat is een zeer welkome aanvulling dit jaar."
"In de appelen zien we weliswaar een groter volume dan afgelopen jaar, maar de oogst is niet groter dan het langjarig gemiddelde. Bovendien is er een vlotte verkoop van de mindere kwaliteiten richting de industrie. Omdat de beste prijs voor de appel in het binnenland gemaakt wordt, hopen we dat de supermarkten weer goed meewerken om met promoties het hogere volume een goede plaats te geven. Export van appelen is tenslotte toch een lastiger verhaal onder druk van de goedkopere appelen uit het oosten", constateert Laurent.
BelOrta heeft deze maand ook de verkoop van de clubrassen opgestart. Zowel de Kanzi®-appel als de Migo®-peer zijn weer volop beschikbaar. "De kwaliteit is goed en beide rassen worden weer vlot afgenomen", aldus het Divisiehoofd hardfruit.
Deze week is ook de eerste container met Conference-peren van BelOrta gearriveerd in China. Voor het derde jaar op rij exporteert de coöperatie Conference-peren naar het Chinese vasteland. De container is aangekomen in de haven van Shanghai. Om de Conference-peer te promoten, organiseert BelOrta in samenwerking met partner Goodfarmer proeverijen in de winkels.
BelOrta werkte in 2018 voor het eerst samen met Goodfarmer om de BelOrta Conference-peer in China te introduceren. Door de marktkennis van Goodfarmer te combineren met de productexpertise van BelOrta, wil het bedrijf de Conference-peer een must-have maken in de Chinese supermarkten. Het volume neemt sinds de start van de samenwerking jaar op jaar toe.
"De Conference-peer verschilt in kleur en vorm van de Chinese peren. Desalniettemin blijkt de Chinese consument, eenmaal geprobeerd, een voorliefde te hebben voor de smaak en textuur van de Belgische peren," aldus Laurent. "In tegenstelling tot de Aziatische peren heeft de Conference-peer zijn unieke kenmerkende elegante vorm. Bovendien kan de peer zowel hard en krokant als zacht en zoet worden gegeten. En omdat de Conference-peren van oktober tot februari beschikbaar zijn in China, zijn ze een perfecte aanvulling op het Chinese perenseizoen."
Voor meer informatie:
Laurent De Smedt, Divisiehoofd hardfruit
BelOrta
+32 (0)12 670260
Laurent.desmedt@belorta.be
www.belorta.be