Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Aardappelen zijn niet te traditioneel, wel hoe wij erover denken"

VLAM maakt millenials met nieuwe campagne warm voor aardappelen

Aardappelen blijven de maaltijdbegeleider bij uitstek in Vlaanderen. Echter, consumptiecijfers tonen aan dat de verbruiksfrequentie, zeker bij de jongere generatie, daalt. Met de campagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’ wil VLAM millennials opnieuw warm maken voor aardappelen door hen te inspireren met verrassende recepten. Dit najaar pakt VLAM uit met een video, posts op sociale media en een interactieve test. Het doel? Bewijzen dat wie je ook bent, van welke smaken je ook houdt en hoeveel tijd je ook hebt in de keuken, er altijd een aardappelgerecht is dat helemaal bij je past.

Pizza met aardappelen en blauwe kaas
Aardappelen blijven de belangrijkste maaltijdbegeleider in Vlaanderen: bijna de helft van de Vlamingen eet 4 of meer keer per week aardappelen (excl. friet) en bij 86% komen ze minstens 1 keer per week op het bord. Bij 18-34 jarigen liggen deze cijfers wel lager, maar ook zij eten nog steeds regelmatig aardappelen: nl. 31% eet 4 of meer keer per week aardappelen en 80% minstens wekelijks.

Jongeren eten gemiddeld minder vaak zelfbereide maaltijden thuis, ze opteren minder vaak voor traditionele maaltijden (49% van de 18-34-jarigen versus 74% van de +55-jarigen) en willen minder lang in de keuken staan (43% van de jongeren wil doorgaans minder dan 30 minuten tijd spenderen aan de bereiding van een maaltijd versus 21% bij ouderen). Hun beeld over aardappelen is dat het minder variatierijk is (24% van de jongeren vindt dit tegenover 7% van de ouderen) en vrij arbeids- en tijdsintensief (40% van de jongeren vindt dit tegenover 8% van de ouderen).

Gevulde aardappel met Noordzeegarnalen

Fout beeld over aardappelen bijstellen
Het traditionele beeld dat de 18-34-jarigen hebben over aardappelen klopt echter niet met de werkelijke troeven van het product … en dat bewijst VLAM met zijn campagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’.

Campagnelogo
De website aardappel.be, onderdeel van de campagne, staat boordevol gerechten die veraf staan van de traditionele keuken. Ze verrassen door hun creativiteit en eenvoud. Iedereen kan er een gerecht vinden dat past bij zijn eetgewoontes, smaken en beschikbare tijd.

Doe de test
Om de Vlaming nog meer te helpen in zijn zoektocht naar een gerecht dat bij hem past, ontwikkelden we een interactieve test waarbij je na het invullen van een paar eenvoudige vragen een aantal suggesties krijgt van aardappelgerechten. Hou je bijvoorbeeld van zoetzure, zoute of eerder zoete smaken, ben je een extravert, perfectionist of open persoon? Elke combinatie levert verrassende aardappelgerechten op die bij jouw persoon passen.

De test is onderbouwd met marktonderzoek door iVox (uitgevoerd in augustus 2021 bij 1.000 Vlamingen (18+) in opdracht van VLAM).

VLAM maakt de test en de receptenwebsite bekend door middel van een video en een campagne op sociale media.

Europese steun
De campagne van VLAM kadert in een promotiecampagne met Europese cofinanciering. Het programma loopt 3 jaar (2020 – 2022) en wordt mede uitgevoerd door Bord Bia in Ierland en CNIPT in Frankrijk en ondersteund door Europatat (European trade organisation).

Voor meer informatie:
VLAM
Liliane Driesen
Persvoorlichter en woordvoerder

+32 02 552 80 32
[email protected] 
www.vlam.be 

Publicatiedatum: