De Colombiaanse export van physalis groeide in de eerste zeven maanden van het jaar met 18% in vergelijking met dezelfde periode van 2020. Er werd voor € 20,25 miljoen aan physalis afgezet op de buitenlandse markten, zo blijkt uit cijfers van de Nationale Dienst voor Statistiek.
"Physalis blijft een mooie ambassadeur voor Colombia op de internationale markt, want na gulupa is het het meest geëxporteerde exotische fruit. Het is een zeer welkome aanvulling op ons volledige fruitaanbod", vertelt Flavia Santoro, voorzitster van de exportorganisatie ProColombia, die eraan toevoegt dat Colombia wereldwijd de belangrijkste teler en exporteur van dit fruit is. In de internationale promotiestrategie van Colombiaans fruit, en van physalis in het bijzonder, zijn belangrijke stappen gezet om de sector te begeleiden op relevante internationale beurzen.
Colombia exporteert physalis naar 17 landen en de belangrijkste markten zijn Nederland, de Verenigde Staten, Duitsland, Canada, België, Frankrijk en de Verenigde Arabische Emiraten.
De Vereniging van Groente- en Fruittelers van Colombia (Asohofrucol) en het Comité van Exporteurs van Physalis, dat ressorteert onder de Nationale Vereniging voor Buitenlandse Handel (Analdex), voeren momenteel een marktonderzoek uit in Duitsland om duidelijkheid te krijgen over het type consument en over hoe physalis in Duitsland wordt geconsumeerd. Met de resultaten van de studie willen ze dan aan de slag gaan om de verkoop van dit fruit in de Europese Unie, een van de belangrijke fruitmarkten ter wereld vanwege de hoge consumptie, nog verder te stimuleren.
Bron: agronegocios.co