Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fernando Vázquez Rojas, CEO Naturcode-label (Spanje):

"Kennis is voor de consument een essentieel hulpmiddel bij het nemen van beslissingen"

In het midden van de zeventiende eeuw schreef de Engelse filosoof Thomas Hobbes in zijn werk Leviathan "scientia potentia est". Drie en een halve eeuw later zijn die woorden wereldwijd een populaire uitdrukking geworden en beschrijven ze nauwkeurig een van de fundamenten van onze huidige samenleving: Kennis is macht.

Kennis en informatie worden niet langer louter beschouwd als een verzameling gegevens. Voor bedrijven zijn ze nu een troef en voor consumenten een essentieel hulpmiddel bij het nemen van beslissingen. In die zin houdt etikettering, het eerste en meest directe communicatiekanaal tussen telers/distributeurs en consumenten, veel meer in dan op het eerste gezicht lijkt. En dat zie je duidelijk bij Naturcode.

"Naturcode is het eerste digitale communicatiekanaal ter identificatie van agrofoodproducten dat als doel heeft op onpartijdige en transparante manier waarde toe te voegen aan de hele keten. We stelden ons als doel een circulair model te creëren voor het gebruik van data waarin de informatie alle schakels in de keten bereikt. Naturcode biedt informatie aan de consumenten over de voedselproducten die ze kopen, maar ook informatie over die aankopen aan telers en distributeurs", vertelt Fernando Vázquez, CEO van het Andalusische bedrijf.


Fernando Vázquez, CEO van Naturcode

"Informatie is macht en een consument met kennis is in staat om de agrovoedingsketen te transformeren om deze duurzamer te maken", benadrukt Vázquez. Duurzaamheid is inderdaad een van de doelen die de agrofoodsector nastreeft. "Na het verbranden van brandstoffen is het de menselijke activiteit met de grootste impact op het milieu." Volgens Fernando zijn er in Europa 2,6 supermarkten per 1.000 inwoners. Dit cijfer legt een enorme druk op een van de belangrijkste industriële weefsels van onze economie, namelijk de mkb’ers, zoals lokale telers en kleine distributeurs. "Voor hen biedt Naturcode ook een oplossing, aangezien ze via de informatie op het platform de behoeften van de consumenten leren kennen en op basis daarvan hun assortiment kunnen aanpassen. Ze kunnen gerichter klanten kiezen, trends ontwaren, synergieën ontdekken, enz. Zo kunnen ze hun activiteit optimaliseren en winstgevender maken en duurzamer te werk gaan."

Hoe werkt Naturcode?
Fernando Vázquez vertelt dat al meer dan 5.000 producten en 1.000 telers, fabrikanten en merken gebruik maken van het slimme Naturcode-label, dat de consument volledige en gedetailleerde informatie biedt. Aan de merken biedt Naturcode het voordeel zich te kunnen onderscheiden in een markt met 15 miljoen producten, waarvan slechts 10% is gedigitaliseerd. Naturcode biedt een beschrijving van het product, geeft info over de ingrediënten en de herkomst, maar ook over de behaalde certificeringen en eventuele prijzen die het product gewonnen heeft.

"De consument gaat op twee manieren met deze informatie om: passief, door rechtstreeks toegang te krijgen tot de gegevens via het scannen van een QR-code of NFC op het productlabel of in het verkooppunt, en dynamisch, door informatie te verkrijgen via feedback van andere kopers en een eigen bijdrage te leveren. Elke consumentenbijdrage levert waarde op voor de rest van de keten."

Belangrijke bedrijven zoals het Cordobese citrusbedrijf Sunaran hebben de kracht van deze circulaire feedback al ontdekt, zoals te zien is in volgende video (in het Spaans):

Onpartijdigheid en transparantie
Onpartijdigheid en transparantie vormen de basis van dit digitale platform. "Bovendien hebben we onze eigen ethische code uitgewerkt die garandeert dat we transparant werken. De informatie die de consument ontvangt via Naturcode wordt bekeken door een externe wetenschappelijke adviescommissie die een aantal parameters van de producten evalueert in zes categorieën, want voedsel moet veilig, gezond, duurzaam, kwaliteitsvol, sociaal en solidair zijn", besluit de CEO van Naturcode.

Naast de steun van de sector kreeg de start-up uit Huelva eind 2019 ook erkenning van de Europese Commissie nadat ze door het Technical Assistance Facility-programma (TAF) was geselecteerd (uit bijna 80 Europese initiatieven die zich hadden gepresenteerd) om het COMPLAT-project (Communication Platform) uit te werken.

Voor meer informatie:
Fernando Vázquez
Naturcode
+34 959 600 841
info@naturcode.eu
www.naturcode.eu

Publicatiedatum: