Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Gebrek aan containers heeft geleid tot gaten die Turkse producten kunnen opvullen"

De hele wereld heeft te lijden onder het containertekort en hoewel dit voor sommige landen enorme problemen oplevert, liggen er voor anderen dan weer kansen die ze anders misschien niet zouden zijn tegengekomen. Eén ding is duidelijk: de prijs voor containers en transport is voor iedereen gestegen, maar sommige stijgingen zijn groter dan andere.

Volgens Coskun Eren, hoofd marketing van de Turkse AGF-exporteur Eren, is de huidige situatie inzake containertekorten en hoge zeevrachttarieven de ergste tot nu toe. "De wereld maakt bijzondere tijden door, zoals we allemaal wel weten. Ik hoef niet eens de ernst van de situatie te schetsen, want iedereen die exporteert weet hoe erg het momenteel is. Op dit moment zijn zowel China als de VS een "oorlog" begonnen met het hamsteren van containers en de hele wereld voelt daar de gevolgen van. De situatie verslechterde aan het begin van de zomer en wordt nog steeds met de dag erger. Normaal stonden containerprijzen voor een heel jaar vast, maar nu veranderen ze wekelijks, waardoor het onmogelijk is om een betrouwbare planning op te stellen en een goede strategie op te bouwen rond deze containerprijzen."

Eren stelt dat het in feite stoelendans is geworden met de beschikbare havens en containers. Veranderen van haven is dan ook een optie voor de Turkse exporteur: "De huidige containerbeschikbaarheid is vrij laag, we moeten van tevoren boeken en risico's nemen. Gelukkig heeft Turkije veel verschillende havens die gespecialiseerd zijn in verschillende sectoren en producten, dus we kunnen onze goederen naar een andere haven verplaatsen en op een ander schip laden, afhankelijk van de situatie. Dit geeft ons een groot voordeel ten opzichte van andere landen, aangezien de havens van Turkije relatief dicht bij elkaar liggen. De havens liggen onderling op een afstand van ongeveer 500 à 1.000 km en we hebben ervaring met operaties in alle havens. Momenteel zijn onze belangrijkste markten allemaal bereikbaar. Noord-Amerika, het Verre Oosten, het Midden-Oosten, de EU en Rusland hebben allemaal containerslots. De tarieven zijn wel veel hoger in vergelijking met vorig jaar, maar tot nu toe redden we het. Met name producten naar Noord-Amerika krijgen is moeilijker dan naar de andere markten."

De concurrentiepositie van Turkije is onder de huidige logistieke omstandigheden veel verbeterd, aangezien de kosten in Turkije niet zo veel zijn gestegen als in andere landen, legt Eren uit. "Het gebrek aan containers heeft geleid tot gaten die Turkse producten kunnen vullen, en eigenlijk veel meer dan verwacht. Voor onze verschillende producten concurreren we meestal met Spanje, Egypte, China en de VS. Vergeleken met vorig jaar is hun logistieke situatie op dit moment slechter dan die van Turkije. Onze kosten voor containerhandel stegen met ongeveer 100% in vergelijking met vorig jaar, maar Spanje, China en de VS moeten veel meer ophoesten. Dit creëert  belangrijke kansen voor Turkse producten. Samenvattend kan ik zeggen dat onze totale kosten voor export naar Noord-Amerika, de EU en Rusland met 150% en naar het Verre Oosten met 25% zijn gestegen in vergelijking met vorig jaar. Dat betekent dat we het heel goed doen in vergelijking met andere landen."

De logistieke uitdagingen over de hele wereld hebben ervoor gezorgd dat Turkije kan concurreren op gebieden waar het dat voorheen niet kon. "Producten die uit deze specifieke landen komen en waar we voorheen niet tegen konden concurreren, liggen nu wel binnen ons bereik. Containerhandel wordt meestal gedaan met producten met een zekere houdbaarheid, zoals citroenen, grapefruit, sinaasappelen, sommige mandarijnen, granaatappelen, appelen, peren, kweeperen, aardappelen, uien, knoflook, wortelen en nog veel meer Turkse producten. We hebben in dat segment de overhand gekregen voor export naar markten waar Spanje, de VS of China ook actief zijn. We krijgen de laatste tijd uit veel regio’s al veel verschillende verzoeken om prijzen, en veel van onze aanbiedingen worden beantwoord met 'Wanneer kan de verzending gebeuren?', wat precies is wat een verkoper wil horen", lacht Eren.

Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren Tarim
+90 533 695 5802
coskun@erentarim.com 
www.erentarim.com 

Publicatiedatum: