Mike Parr, directeur van Perishable Movements Ltd (PML) was op 15 oktober 2021 te gast in het programma Good Morning Britain van de commerciële zender ITV om zijn standpunt te geven over de voorgestelde wijzigingen in de voorschriften voor vrachtwagenchauffeurs.
De Britse regering is van plan om de cabotageregels tijdelijk aan te passen. Momenteel mogen vrachtwagenchauffeurs uit de EU slechts zeven dagen in het VK doorbrengen en op Brits grondgebied twee bijkomende transporten uitvoeren. Volgens de nieuwe regels, die gedurende zes maanden van kracht zouden kunnen zijn, mogen EU-chauffeurs twee weken blijven en is er geen beperking op het aantal stops dat ze kunnen maken. De ministers beweren dat de wijziging in de regelgeving een bijdrage zullen leveren aan de oplossing van de huidige problemen in de toeleveringsketen en als maatregel sneller op de bal speelt dan het verhogen van het aantal chauffeurs. Die laatste oplossing impliceert immers langdurige opleidingsproces en/of het opnieuw aantrekken van mensen die vroeger als vrachtwagenchauffeur werkten.
Op tv sprak Parr zijn bezorgdheid uit over de menselijke kosten die gepaard gaan met de versoepeling van de huidige regels, wat zou leiden tot overwerkte chauffeurs.
"Dit komt neer op moderne slavernij, je brengt het grote publiek in gevaar, je brengt de chauffeurs in gevaar. Iemand zal de verantwoordelijkheid moeten dragen als er iets misgaat en helaas kunnen er mogelijk dodelijke slachtoffers vallen. Dit moet stoppen."
Parlementslid Grant Shapps verwierp vervolgens de beweringen van Parr. Hij zei dat het nieuwe plan - dat nog vóór Kerstmis in werking zou kunnen treden - geen risico met zich meebrengt voor chauffeurs of het grote publiek. Shapps noemde de huidige arbeidstijdenrichtlijn als de reden waarom de chauffeurs niet in staat zouden zijn om langere uren te werken. "Het zal chauffeurs uit het buitenland niet zijn toegestaan meer uren te rijden dan wie dan ook in het binnenland."
De reactie van PML op de flagrante weerlegging van veiligheidsproblemen wordt hieronder samengevat:
- De arbeidstijdenrichtlijn weerhoudt Europese chauffeurs er niet van om meer uren te rijden als ze in het VK zijn. Zolang hun uren over een periode van 17 weken binnen het gemiddelde liggen, zal het voor hen bijvoorbeeld mogelijk zijn om drie dagen van 15 uur en twee dagen van 12 uur te rijden. Effectieve beperkingen opleggen op de rijuren is niet zo gemakkelijk vanwege het feit dat de uren over een tijdsperiode worden beoordeeld, waardoor chauffeurs 'uren kunnen doorschuiven'.
- De minister van Transport heeft gelijk als hij zegt dat cabotage niet nieuw is, maar in Europa zijn slechts drie bijkomende transporten toegestaan gedurende een periode van zeven dagen.
- Momenteel is het voor buitenlandse chauffeurs in het VK toegestaan over een bijkomende periode van één week twee keer te laden en te lossen. Hoe kan het dan acceptabel zijn om binnen een periode van twee weken over te gaan naar onbeperkt laden en lossen?
- De faciliteiten voor chauffeurs in Europa zijn veel beter. Er zijn veilige plekken waar ze kunnen parkeren, douchen, eten en drinken en genieten van een goede nachtrust. Helaas is dit niet het geval in het VK. De bestuurders van vrachtwagens zullen geen rustpauzes van dezelfde kwaliteit hebben die essentieel zijn voor de veiligheid van de chauffeur en het grote publiek. Britse chauffeurs keren doordeweeks normaal gezien ook terug naar huis, wat voor Europese chauffeurs uiteraard niet het geval is gedurende de twee bijkomende weken die ze in het VK verblijven.
- Statistieken zijn gemakkelijk verkrijgbaar bij de Koninklijke Dienst ter Preventie van Ongevallen (RoSPA) waaruit blijkt dat niet alleen vrachtwagens met het stuur links 3,4 keer meer kans hebben om bij een ongeval betrokken te raken dan vrachtwagens met het stuur rechts, maar dat vrachtwagens die in het buitenland zijn geregistreerd ook veel hogere verbodspercentages hebben dan in het VK geregistreerde vrachtwagens voor een reeks strafbare feiten. Bovendien bleek uit het onderzoek dat chauffeurs van vrachtwagens met het stuur links meer kans hebben om op zijn minst gedeeltelijk schuld te hebben aan de ongevallen waarbij ze betrokken zijn. De factor die daarbij het vaakst meespeelt, is 'niet voldoende zicht', wat in de meeste gevallen te maken heeft met de dode hoek van hun voertuig (76% van de ongevallen in het onderzoek). Bovendien vinden buitenlandse chauffeurs het rijden in Groot-Brittannië begrijpelijkerwijs moeilijker vanwege de andere wegindeling en verschillend gedrag van weggebruikers.
Op basis van deze feiten dringt PML er bij de regering op aan het voorstel te heroverwegen en meer nadruk te leggen op de veiligheid en het welzijn van vrachtwagenchauffeurs. Als er toch een ongeluk gebeurt, kan dat het leven van zowel het slachtoffer en zijn/haar familie als de bestuurder ingrijpend veranderen. Vrachtwagenchauffeurs zijn geen ‘commodity’ die zomaar kan worden gekocht, ze verdienen het om als essentiële werkkrachten met meer waardigheid en meer respect te worden behandeld.
Voor meer informatie:
PML
+44 (0)20 8893 2666
Sales@perishablemovements.com
www.pml-ltd.com