Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud Loos (BDO) in aanloop van online familiebedrijven-event "Cruciale keuzes'

"Familiebedrijven worden even hard geraakt door crisissen, maar reageren er wel anders op"

Tholen - De familiestrategie is typisch een voorbeeld van een onderwerp dat in familiebedrijven buitengewoon actueel is, maar niet altijd voldoende aandacht krijgt. Voor het Erasmus Centre for Family Business, BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank reden om het onderwerp bij de kop te pakken voor het jaarlijkse familiebedrijvenonderzoek.

"De familiestrategie, bestaande uit de eigendomsstrategie en de eigenaarsstrategie, raakt grote vragen binnen de familie. Juist na een crisis als corona, die een deel van de bedrijven hard heeft geraakt, zijn familiebedrijven nog weleens genegen om alles bij het oude te laten, terwijl het juist loont om hiermee aan de slag te gaan", zegt Ruud Loos van BDO. Op 2 november organiseert BDO het online Familiebedrijven-event 'Cruciale keuzes'.

Reflectie
"Afgelopen jaar stond de wereld op zijn kop en zijn veel sectoren kort of langdurig geraakt. Je ziet na elke crisis dat er vrijwel altijd een periode van reflectie volgt. De herwonnen rust na de hectiek werkt louterend en brengt ruimte en bezinning om na te denken over grote thema's. Denk aan vragen als: zijn wij als familie nog wel de beste eigenaar? Hoe kijken de familieleden naar het bedrijf als vermogenscomponent? Wie wil welke rol? En wie wil zijn/haar belang vergroten of juist verkleinen? In het algeheel kun je zeggen dat familiebedrijven even hard geraakt worden door dergelijke crisissen, maar men reageert er wel ander op dan andere bedrijven. Zo houdt men langer vast aan haar medewerkers en blijft men bijvoorbeeld investeren in R&D, terwijl niet-familiebedrijven in deze situaties meer sturen op de korte termijn en het rendement", vervolgt Loos, die werkt als Senior Manager van de Adviesgroep Familiebedrijven bij BDO.

"Tegelijkertijd zien we ook een neiging bij familiebedrijven om stil te blijven zitten als ze geschoren worden. Maar uit ons onderzoek blijkt dat het juist loont op lange termijn om met deze familiestrategie aan de slag te gaan. Het resulteert namelijk in een groei van de omzet, het rendement en de activa. 'Zo deden we het altijd al' is een slecht motto als de buitenwereld verandert. Het onderzoek toont aan dat het
ten tijde van en na crises loont om duidelijke keuzes te maken
Alleen valt dat niet altijd mee voor bedrijven, waarbij vaak dezelfde personen al jarenlang aan de leiding staan. Het leuke is vaak wel dat de volgende generatie nieuwe ideeën heeft en het is wel zaak dat de vorige generatie hen daar ook de ruimte in geeft en na overdracht ook niet over zijn eigen graf wil regeren."

Meer kapiteins op een schip kan prima werken
"Nog zo'n aanname is dat 'het niet werkt met meerdere kapiteins op een schip", vervolgt Ruud. "Maar waarom? Ik ken genoeg bedrijven met meerdere kapiteins die prima functioneren. Juist in gesprekken over opvolging is het belangrijk om dingen bespreekbaar te maken. Ook als een opvolger het aan bepaalde kwaliteiten ontbreekt, hoeft dat echt niet te betekenen dat die geen leiding aan het bedrijf kan geven. Alleen moet je er wel een goed managementteam omheen organiseren. Met externen in de leiding verandert vaak de dynamiek en dat kan heel gezond zijn. Maak je dat niet bespreekbaar, dan krijg je geheid gedoe in de familie en het bedrijf. Voor ouders kan het soms lastig zijn om hun kinderen objectief te beoordelen, maar dan kan een assessment of hulp van een externe partij zeker bij helpen."

Specifiek voor de AGF- en tuinbouwsector zijn ook de fusies en overnames erg actueel. "De benodigde schaalgrootte is in deze sector best een issue. Ten opzichte van andere sectoren, heb je vaak met grote klanten te maken en zijn investeringen behoorlijk kapitaalintensief, waarbij de vraag is of je dat als bedrijf alleen kunt behappen. Daarin is de huidige markt een voordeel, want je ziet dat de investeerders in de rij staan. Zowel private equity, als strategische investeerders hebben de sector gevonden. Een derde partij is de zogeheten Family Offices en dat kan wellicht voor familiebedrijven een interessante match zijn. Zij kunnen naast geld namelijk vaak meer waarde toevoegen, waardoor je elkaar strategisch kunt versterken", vervolgt Ruud.

"Mocht je als bedrijf een fusie of overname overwegen, bedenk dan goed wat voor soort partij je zoekt en welke synergievoordelen er zijn. Het voordeel is dat er veel interesse uit de markt is, maar het is wel belangrijk om zelf de regie te houden. Zorg ten allen tijde dat je aan de bal blijft. Daarin kun je je ook laten begeleiden door partijen als de onze. Naast de financiële afspraken, moet je dan ook denken aan zaken als cultuur, strategie, de verdeling van bevoegdheden, maar ook of er een persoonlijke match is", vertelt Ruud. "Deze en andere cruciale keuzes komen aan bod tijdens ons online Familiebedrijven-event 2021 op dinsdag 2 november. Tijdens dit online event presenteren we onze onderzoeksresultaten en laten we bovenal veel ondernemers aan het woord. Zo schuiven toonaangevende familiebedrijven als Swinkels Family Brewers, AFAS Software, Sligro, KnaapenGroep, Louwman en Fietsvoordeelshop.nl aan om hun ervaringen te delen. 

Klik hier om je aan te melden voor het Familiebedrijven-event

Voor meer informatie:
BDO Accountants & Adviseurs
Ruud Loos
Senior Manager
Adviesgroep Familiebedrijven
Tel: +31 (0)30 284 99 60
GSM: +31 (0)6 5399 2961
ruud.loos@bdo.nl   
www.bdo.nl/flowers-food