Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volume containers weer boven pre-corona niveau

Overslag in haven Rotterdam ook in derde kwartaal fors gegroeid

Het volume van goederenoverslag in de haven van Rotterdam bedroeg in het derde kwartaal 118,5 miljoen ton. Dat is 14,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de overslag 350,1 miljoen ton, een stijging van 8,6% ten opzichte van 2020.


Foto: Port of Rotterdam

Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam: "Uit deze kwartaalcijfers spreekt dat de economie de reeds gevonden weg omhoog voortzet. Vorig jaar zat de hele wereld in lockdown vanwege de coronapandemie. Nu draaien fabrieken, ondernemingen en logistiek weer op volle toeren om aan de toegenomen vraag te voldoen. De mate waarin de groei doorzet, is echter mede afhankelijk van het tempo waarin nijpende schaarste in sommige schakels van de logistieke keten kan worden verminderd." 

"De haven van Rotterdam wil deze groei evenwel maximaal faciliteren. We zetten in op goede banen voor huidige én toekomstige generaties. We zetten in op toekomstig verdienvermogen in Nederland. Tegelijkertijd investeren we in de transitie naar een duurzamer energiesysteem met meer groene waterstof en minder CO2-uitstoot."

Containers
De overslag van containers zit al sinds het najaar van 2020 op een hoog niveau. De groei in 2021 in de eerste negen maanden is 7,8% in TEU en 4,0% in ton. Consumenten besteden volop en de economie herstelt van de coronadip in 2020 met volumes die hoger liggen dan in 2019. Door deze sterke vraag, gecombineerd met de verschillende disrupties (Suez, corona-uitbraken in Chinese havens) die hebben plaatsgevonden in 2021, blijft de druk op de logistieke keten hoog. Dit zorgde ook voor aanhoudend hoge transportprijzen.

De overslag in TEU groeide harder dan die in tonnen. Dit had een paar oorzaken. Een klein effect was de toename van de overslag van lege containers. Het grootste effect werd echter veroorzaakt door de sterke daling van het gemiddelde gewicht van volle containers. Transportprijzen zijn de afgelopen kwartalen flink toegenomen. Een gevolg hiervan was dat het transport van relatief zware goederen met lage waarde afnam. Dit effect was het sterkste bij exportcontainers, maar trad ook op bij import.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: