Bijna 600 containerschepen wachten wereldwijd buiten de havens om te kunnen aanmeren

Volgens de Chileense zakenkrant Diario Financiero lagen er op 15 oktober wereldwijd 584 schepen buiten de havens te wachten, bijna dubbel zoveel als begin van het jaar. De gegevens komen van Kuehne+Nagel, een van de grootste logistieke bedrijven ter wereld. De situatie is het meest nijpend in Zuid-China.

De bijna 100 schepen die wachten om aan te kunnen meren in de havens van Hong Kong en Shenzhen zijn tekenend voor de problemen van de wereldwijde toeleveringsketens die de consumentenprijzen in Europa en de Verenigde Staten hebben doen stijgen en voor onderbrekingen zorgen in de aanvoer van goederen. Vorige week dwong tyfoon Kompasu bovendien de havens in de regio voor twee dagen te sluiten, wat voor extra opstopping zorgde. Sinds het uitbreken van de pandemie is er steeds congestie geweest.

En wanneer schepen te laat op bestemming aankomen, worden laad- en losschema’s in de war gestuurd, met storende gevolgen voor andere logistieke diensten zoals vrachtwagenvervoer en opslag in de magazijnen.

De problemen in de toeleveringsketens vertalen zich in de vrachttarieven: het gemiddelde tarief voor een 40-voets container is nu bijna $ 10.000, drie keer meer dan begin 2021 en bijna tien keer meer dan vóór de pandemie, zo meldt Freightos.

Congestie in Europa
De combinatie van de toegenomen vraag naar consumentenproducten, de door corona veroorzaakte verstoring van de dienstregeling van containerschepen en de tekorten aan havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs hebben geleid tot langere wachttijden in havens.

In Europa zijn er lange wachttijden voor schepen in Hamburg en Antwerpen. Zelfs als schepen geen dagen op zee hoeven te wachten, kunnen er toch grote verstoringen optreden, zoals in de haven van Rotterdam en in Felixstowe, waar een tekort aan vrachtwagenchauffeurs of obstructie van de binnenvaart de laad- en losactiviteiten vertraagt.

Westkust van de VS
Aan de westkust van de Verenigde Staten is het aantal op zee wachtende schepen weliswaar gedaald van 76 in september tot 57 nu, maar het tekort aan havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs zorgt ervoor dat schepen er tot twaalf dagen over doen om de containers te kunnen lossen, waardoor de levering van allerlei goederen wordt vertraagd, van schoenen tot tropisch fruit.

Het probleem is zo ernstig dat de Amerikaanse president Joe Biden spoorvervoerders, wegvervoerders en havens onder druk heeft gezet om de capaciteit te vergroten.

Bron: simfruit.cl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven