Mexico voert de wereldranglijst aan bij de teelt en export van avocado's en officiële cijfers duiden bovendien op een constant stijgende lijn. Volgens gegevens van de Mexicaanse Informatiedienst voor Landbouw (SIAP) bedroeg het teeltareaal in juli 2021 bijna 250.000 hectare, 2,9% meer dan in dezelfde periode van 2020, en klokte de oogst af op 1.403.119 ton, 10,3% meer dan in juli van vorig jaar, wat de voorspelling bevestigt dat het land dit jaar een nieuw record zal vestigen in de avocado-export. De staat Michoacán blijft met 70,5% van het teeltareaal en met 81,3% van de totale opbrengst in de eerste zeven maanden van het jaar het epicentrum van de avocadoteelt in Mexico.
De omzet die de avocadosector over de hele keten waarmaakt, is immens. Een groot deel van die omzet wordt gerealiseerd in de Verenigde Staten, want het buurland is met grote voorsprong de belangrijkste bestemming voor Mexicaanse avocado’s: tot augustus 2021 ging 79,9% van de Mexicaanse exportavocado’s naar de VS.
En sinds 3 jaar staat er de meer dan 30.000 avocadotelers in de staat een nieuwe digitale tool ter beschikking voor de directe afzet van hun opbrengst: AvoPRICE. Oprichter José Humberto Solórzano Mendoza beschrijft die als een directe, efficiënte en transparante verbinding tussen enerzijds telers/verpakkers en exporteurs en anderzijds exporteurs en importeurs.
Pedro Toral was de eerste avocadoteler die gebruikmaakte van het systeem.
"Het idee om met AvoPRICE van start te gaan ontstond in 2018 na meerdere stakingen in Michoacán vanwege de lage telersprijzen. Als avocadoteler van de derde generatie besloot ik een project te ondernemen waarbij rekening zou worden gehouden met de teler en die hem in staat zou stellen zijn activiteit winstgevender te maken. Maar uiteindelijk komt het systeem niet enkel de teler ten goede, maar ook alle andere ketenpartners dankzij de contacten en de informatie die direct en betrouwbaar zijn", legt José Humberto uit.
Impressie van het systeem (deel dat voor telers is bestemd)
"In de eerste fase van het project gaven we Mexicaanse telers en exporteurs toegang tot het digitale platform zodat ze onderling prijsinformatie konden delen. Op deze manier konden de telers, die tot dan toe overgeleverd waren aan tussenpersonen, niet alleen voor het eerst over volledige informatie beschikken, maar er ook deel van uitmaken", benadrukt de ondernemer. "In de huidige tweede fase zijn we erin geslaagd om telers en verpakkers in contact te brengen met de rest van de ketenpartners, waardoor we een digitale brug hebben geslagen tussen Mexicaanse exporteurs en Amerikaanse importeurs."
Het systeem werkt per type gebruiker (ketenpartner)
"Momenteel zijn er op AvoPRICE meer dan 1.200 avocadotelers uit Michoacán en 20 verpakkingsbedrijven actief. Zij hebben dus de mogelijkheid om direct met de Amerikaanse markt te opereren. Via het platform kunnen realtime contracten worden afgesloten. Tot de procedures die we aan het digitaliseren zijn, behoort ook al de keuring van het fruit, die zowel in Mexico als op bestemming kan worden uitgevoerd."
Bij het accepteren van een operatie wordt een transactie gegenereerd. De eerste stap is het ondertekenen van een digitaal contract.
"De verbinding met de Verenigde Staten is reeds volledig ontwikkeld. Misschien is dus het moment gekomen om deze digitalisering van processen ook voor andere groenten en fruit open te stellen of zelfs uit te breiden naar andere markten, zoals Europa", zegt José Humberto Solórzano. "Al is van Mexicaanse kant wel eerst nog nood aan een werkmethodiek voor de export van avocado naar Europa", verduidelijkt hij.
"Ons doel is om alle ketenpartners met elkaar te verbinden door middel van juist informatiebeheer, en om alle schakels, van teler tot importeur, te laten deelnemen aan een transparantere markt en hen gelijke kansen te geven", benadrukt de oprichter van AvoPRICE.
Voor meer informatie:
AvoPRICE
www.avoprice.com