Spanje wil soortgelijke regeling

Portugal verbiedt laden en lossen door chauffeurs

Afgelopen september is in Portugal de regel van kracht geworden die beroepschauffeurs, zowel Portugese als buitenlandse, verbiedt om deel te nemen aan het laden en lossen van goederen, behalve in bepaalde uitzonderlijke gevallen.

De Portugese regering stelde de norm in omdat blijkt dat bedrijven waar goederen geladen en gelost worden veel te weinig betrokken zijn bij de laad- en losactiviteiten, wat de wachttijden alleen maar doet toenemen. En dat is schadelijk voor de productiviteit en de nationale economie, zo wordt uitdrukkelijk vermeld in de toelichting bij de nieuwe norm. Dergelijke taken moeten nu worden uitgevoerd door de verzender of de ontvanger van de goederen, waarbij een beroep moet worden gedaan op een andere werknemer dan de chauffeur, die daarvoor is opgeleid en gekwalificeerd, behalve in bepaalde specifieke gevallen die betrekking hebben op de aard van de goederen, zoals gevaarlijke goederen, voertuigen, meubilair bij verhuizingen of distributie van goederen in de stad.

Evenzo verplicht de Portugese norm verladers en ontvangers om te voorzien in voldoende ruimte voor de chauffeurs waar ze kunnen wachten tijdens het lossen of laden. "Er moeten sanitaire voorzieningen en adequate hygiëne- en gezondheidstoestanden worden gegarandeerd en de wachttijd moet worden beperkt tot maximaal 2 uur."

Het niet naleven van deze verplichtingen wordt beschouwd als een zeer ernstige overtreding en kan worden bestraft met een boete tot
€ 15.000.

De Spaanse transportverenigingen dringen aan op een soortgelijke regeling. De Nationale Federatie van Transportverenigingen van Spanje (Fenadismer) betreurt het gebrek aan wil van het Spaanse ministerie van Transport om werk te maken van deze kwestie. "Het ministerie heeft zich beperkt tot een eenvoudige aanbeveling aan verladers om te proberen te voorkomen dat chauffeurs dergelijke taken uitvoeren. Wat uiteraard totaal ineffectief is gebleken", zo luidt het bij Fenadismer.

Fenadismer spoort het ministerie van Transport aan om "deze legitieme en meer dan ooit noodzakelijke eis in aanschouwing te nemen en over te gaan tot de onmiddellijke goedkeuring ervan." Bovendien benadrukt de federatie dat dergelijke norm geen kosten met zich meebrengt voor de staatskist en zou bijdragen tot het terugdringen van het hoge percentage arbeidsongevallen in de transportsector en het beroep van chauffeur aantrekkelijker zou maken. Er is namelijk een tekort aan beroepschauffeurs in Spanje en de rest van Europa.

Bron: transporte3.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven