"De kwaliteit van Poolse appelen spreekt voor zich"

Poolse appelexporteurs zijn dit seizoen tevreden over de kwaliteit van de oogst. De productiekosten zijn echter wel fors toegenomen. Eén exporteur legt uit dat hij uit moest wijken naar andere havens om voldoende containers te kunnen bemachtigen, hoewel de transittijd via deze route wel langer was. Al met al kent het seizoen zo haar uitdagingen. 

Het Poolse appelseizoen is in volle gang en volgens Jakub Krawczyk, exportmanager bij het Poolse exportbedrijf Appolonia, is het een uitdagend seizoen. "We zijn bijna klaar met het oogsten van de appelen, maar er is nog volop te doen. Het weer was verraderlijk en niet iedereen kon voldoende arbeidskrachten vinden. Sommige telers hebben laten weten dat de oogst vertraagd is of problematisch verloopt. We hopen echter wel dat ze alle appelen op tijd kunnen plukken. Telers beleven een moeilijke tijd vanwege de lage prijzen voor industrieappelen en de enorme prijsstijging van bijvoorbeeld gewasbeschermingsmiddelen. Dan hebben we het nog niet eens over de hoge prijzen van hout en elektriciteit, die de voorbije maanden voortdurend zijn gestegen. Daarnaast hebben telers en andere organisaties actie ondernomen om grote supermarktketens te overtuigen van het belang van een eerlijk handelsbeleid, vaste prijzen en het bevorderen van de afzet van lokale producten."  

Krawczyk is tevreden over de kwaliteit van Poolse appelen dit jaar. "De kleuring van Poolse appelen is dit jaar zeer intens en de maten zijn groter. De kleuring van Gala-appelen is perfect en Golden-appelen hebben geen vorstschade opgelopen. Wij zijn niet de enigen die tevreden zijn, maar onze klanten zijn het ook. De kwaliteit spreekt dit seizoen voor zichzelf! Sommige rassen, waaronder Idared, moeten nog worden geplukt."

Hoewel de vraag in dit stadium van het seizoen sterk is, legt Krawczyk uit dat de meeste appelexporteurs zich momenteel richten op het vullen van hun koelcellen in de hoop op betere prijzen later in het seizoen. "De vraag is momenteel behoorlijk goed, maar niet alle bedrijven functioneren op volle capaciteit omdat ze zich richten op het voltooien van de oogst en het vullen van de koelhuizen. Begin november zou in deze situatie wel eens verandering kunnen komen. De vraag naar appelen is op dit moment sterk in Egypte en het Midden-Oosten. Er wordt veel fruit naar deze markten verladen. We merken ook dat sommige regio's in Europa eerder dan gebruikelijk orders plaatsen."

Eén van de grootste problemen met de concurrentie is dat exporteurs hun appelen verkopen voor een prijs die niet kostendekkend is. "We zeggen altijd dat de concurrentie niet achterover leunt en dat is dit jaar niet anders. Er is veel concurrentie vanuit zowel eigen land als de rest van Europa. We horen vaak dat bedrijven/telers hun product verkopen voor een prijs die de productiekosten niet eens dekt en dat is natuurlijk niet gezond voor de markt," legt Krawczyk uit. "Andere klanten krijgen zo wellicht het idee dat deze lage prijs de normale prijs is, wat beslist niet het geval is. Uiteraard is het zo dat er in geval van hoge beschikbaarheid ook een noodzaak bestaat om producten goedkoper en sneller af te zetten. Toch zou iedereen zichzelf af moeten vragen of deze strategie voor hen succesvol uit zal pakken de komende jaren. Het beste is om de kosten correct te berekenen en niet te gauw in paniek te raken."

Eén van de kostenposten die fors is gestegen, is die voor transport. Krawczyk legt uit dat het bedrijf regelmatig naar andere havens heeft uit moeten wijken om over voldoende containers te kunnen beschikken. "Iedereen kan zien dat de transportkosten toe zijn genomen en dat de beschikbaarheid van containers en vrachtwagens momenteel veel beperkter is. Soms moet je de lading naar een andere haven brengen om een container te bemachtigen, waardoor de transittijd langer is. Een aantal van onze logistieke partners verwacht dat de beschikbaarheid van containers in havens in het zuiden van de EU tegen het einde van oktober zal toenemen. We bereiden ons voor op hogere kosten, maar eigenlijk is het nu al te duur. Helaas kunnen we er zelf niet veel aan veranderen."

“We hebben dit seizoen nog veel werk voor de boeg, omdat de aantallen toenemen. Dit motiveert ons. We onderhandelen eerlijke prijzen voor onszelf en voor onze telers en stakeholders. Dit is echter niet gemakkelijk omdat er veel onbekend is, waaronder de productiekosten. Zoals voorgaande seizoenen zijn niet alleen de prijzen en beschikbaarheid van belang, maar ook de betalingsvoorwaarden, die doorslaggevend zijn bij het sluiten van transacties," zegt Krawczyk tot slot. 

Voor meer informatie: 
Jakub Krawczyk
Appolonia
+48 785 342 930
jakub.krawczyk@appolonia.pl 
www.appolonia.pl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven