Een goede buur is beter dan een verre vriend, blijkt uit onderzoek van RetailSonar dat de onderlinge afstand van de 150 grootste retailers in kaart bracht.
Tot 200% extra omzet met de juiste buren
Perfecte buren zijn collega-retailers die hetzelfde type klant aantrekken en een winkellocatie op die manier al snel 20 extra omzet op kunnen leveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet,” vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”
Supermarkt: 1 op de 5 Jumbo’s is buur van Albert Heijn
De meest voorkomende buur in de supermarktsector is Albert Heijn. "Niet geheel verrassend gezien het aantal locaties. De analyseresultaten bevestigen ook de alom bekende locatiestrategie van Jumbo: Albert Heijn is Jumbo’s meest voorkomende (supermarkt)buur", aldus RetailSonar.
HEMA & Jumbo: logischer dan HEMA & Albert Heijn
Jumbo verkoopt tegenwoordig HEMA-assortiment. Kijkend naar de onderlinge afstand tussen de winkels, blijkt HEMA’s keuze voor Jumbo inderdaad logischer dan de keuze voor Albert Heijn. De HEMA-winkels zitten namelijk (veel) vaker vlakbij een AH-winkel dan bij een Jumbo-locatie. 31% van de HEMA’s heeft een Jumbo binnen 250 meter, 51% heeft een AH op dezelfde afstand.
“Dit onderzoek van RetailSonar laat zien hoe retailers elkaar opzoeken om optimaal van elkaars bezoekers te profiteren”, besluit Pieter-Jan De Smet. “Op die manier verzekeren zij zich van extra omzet. Perfecte buren zijn dan ook een onmisbaar element in een goed doordachte, datagedreven locatiestrategie”.
Voro meer informatie
Pieter-Jan De Smet
[email protected]
T:+32 498 66 43 62
www.retailsonar.com
RetailSonar