Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dennis van Luijk: "Groei bij Nederlandse retail en export naar Europa, Scandinavië, Midden-Oosten en Noord-Amerika"

Dit jaar al volumegroei van 15% voor graffiti-aubergines

Greenery-teler Dennis van Luijk uit het Zuid-Hollandse Wateringen teelt op 3 hectare grond de traditionele paarse,
en witte aubergines. En mini-, rond gevlamde-, lang gevlamde-, groene- en nasu aubergines. Maar, zijn focus ligt op de graffiti aubergine. En juist die focus werpt nu zijn vruchten af. Dit opvallende
product kent nu al een volumegroei van 15% in 2021, en het laatste kwartaal is nog maar nét begonnen, zo deelt The Greenery.



Méér volume, retailers én consumenten
“We hebben in 2021 méér volume verkocht, we liggen bij steeds meer Nederlandse retailers in de winkelschappen, en exporteren nu ook naar Europa, Scandinavië, Midden-Oosten en Noord-Amerika.
Zo bereiken we steeds méér consumenten”, vertelt Dennis van Luijk.

De aubergine kent in het algemeen een groei in het AGF-schap. Dit verbetert de bekendheid van het product en creëert tegelijkertijd meer ruimte voor de speciale aubergines. Ook de vega(n) trend en voorkeur voor kleurrijke wereldgerechten onder consumenten werkt de volumegroei in de hand. Dit leidt tot een toename van consumentbestedingen van 10%. Daarmee is de aubergine een van de hardste stijgers onder groenten.

Specialistische kennis en een sterk product
“Onze jarenlange investering en focus op de graffiti aubergine levert nu resultaat op. Op deze locatie worden nu 5 jaar graffiti aubergines geteeld. Dit heeft geresulteerd in specialistische kennis die je niet zo een-twee-drie opbouwt. Peet Janssen, een ervaren aubergineteler, heeft zijn kennis op dat gebied aan ons overgedragen. Het mooie is dat hij ook nu nog steeds actief betrokken is bij het teeltproces. En juist die betrokkenheid en specialistische kennis zorgen voor een goed, sterk product.”

Van Luijk en The Greenery werken al jarenlang
samen. Hierdoor hebben zij goed in beeld wat de wekelijkse aanvoer is en kunnen zij – mede vanwege de schaalgrootte – direct en flexibel inspelen op (ad-hoc) vraag vanuit de markt.



1.500 huishoudens duurzaam voorzien van elektra
Dennis van Luijk vindt duurzaamheid belangrijk: “Wij gebruiken natuurlijke vijanden voor bestrijding van ongedierte. Ook zet onze warmtekrachtkoppeling aardgas om in warmte en elektra. Hiermee verwarmen wij de kassen en de elektra leveren wij terug aan het warmtenet. Daar profiteren vervolgens 1.500 huishoudens van.
Ook zijn we bezig met een aardwarmtebron die eind 2023 moet gaan draaien, om het fossiele brandstofverbruik nog verder terug te dringen. Voor de CO2-behoefte van onze planten maken wij gebruik van een restproduct van Shell. Verder telen en verpakken wij onze producten op 1 locatie, dat voorkomt onnodige transportbewegingen. En, we bezitten zowel een On the way to PlanetProof-keurmerk als een GlobalGAP-certificaat.”



Voor meer informtie:
Perry Dijkhuizen
The Greenery Growers
+31 6 51 36 14 70
P.Dijkhuizen@thegreenery.com 

Kwekerij van Luijk 

Publicatiedatum: