Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lucas Saglietto, Groupe Peruzzo:

"We willen retailers motiveren meer producten van een Primeur-kwaliteit in de schappen te leggen"

De oogst van de Lucas Oro-druiven is rond 15 augustus begonnen en zal dit jaar rond eind oktober eindigen. “Soms beëindigen we het seizoen in december. De kwaliteitsprocedures die we al enkele jaren volgen, werpen echter hun vruchten af ​​en de afzet verloopt steeds vlotter”, legt Lucas Saglietto, co-manager van Groupe Peruzzo, uit.

“Lucas Oro is een premium merk dat strikte specificaties volgt”
Groupe Peruzzo heeft geen specifieke doelstelling opgesteld met betrekking tot de ontwikkeling van de opbrengst, maar is vastbesloten om van het premiummerk Lucas Oro een voorbeeldmerk op het gebied van smaak te maken. "Lucas Oro is een merk dat 30 jaar geleden door mijn grootvader is opgericht", legt Lucas uit. "De Lucas Oro-druif die op Sicilië wordt geteeld, is het resultaat van een secure selectie van boomgaardactiviteiten tot oogst. Alles is in het werk gesteld om druiven van de hoogste kwaliteit te kunnen laten groeien. Het teeltproces is onderworpen aan zeer strikte specificaties die we zelf hebben opgesteld. Er wordt bij onze druiven een colorimetrische schaal aangereikt, zodat groothandelaren en telers hun weg kunnen vinden wat betreft een minimale Brix-waarde en de grootte. Wij zijn de enigen die dit zo hebben opgezet.”

Colorimetrische schaal

"Door onze boomgaarden te bedekken, kunnen we de kwaliteit van onze druiven maximaliseren"
Dit jaar wordt een opbrengst van 1.500 ton aan Lucas Oro-druiven verwacht, 30% meer dan vorig jaar. Een royale opbrengst, binnen een context waarin weersrisico's de druiventeelt dit jaar sterk hebben beïnvloed. “In het kader van ons streven naar de hoogste kwaliteit wilden we onze boomgaarden af kunnen dekken door ze uit te rusten met anti-regennetten en zeilen. Hierdoor zijn we veel minder afhankelijk van het weer. Wij kunnen op deze manier zelf de sterkte van het zonlicht, de temperatuurschommelingen en de watervoorziening regelen en beheren. Dit jaar hadden we bijvoorbeeld hittepieken van 52°C en konden we onze wijngaarden beschermen tegen de zon terwijl we de lucht lieten circuleren. Hierdoor is de kwaliteit van onze druiven dit jaar uitzonderlijk goed en hadden ze een Brix-waarde tot wel 22. Daarnaast kunnen we oogsten wanneer we willen en wanneer de druiven rijp zijn. Druiven die worden geoogst wanneer ze rijp zijn, gekenmerkt door een houtachtige stengel, behouden al hun voedingskwaliteiten. Dit type boomgaardbeheer vermindert de kwaliteitsproblemen aanzienlijk.”

“We werken vanaf nu rechtstreeks samen met grote retailers”
Groupe Peruzzo zet de producten die onder het merk Lucas Oro vallen uitsluitend op de Franse markt af, voornamelijk via een netwerk van groothandelaren. Sinds dit jaar werkt het bedrijf echter ook voortaan rechtstreeks samen met grote retailers. “We verkopen onze producten rechtstreeks aan grote supermarkten, waar we de kwaliteitsaanpak zelfs zelf hebben doorgevoerd. De feedback die we krijgen is buitengewoon positief, met even grote verkoopaantallen, maar een grotere tevredenheid van de klanten en uiteindelijk minder afval omdat de producten langer houdbaar blijven en dus ook langer in de schappen kunnen blijven liggen. We maken gebruik van een soort omgekeerde aanpak: eerst testen we in de winkels en dan gaan we op zoek naar vormen van samenwerking met inkoopcentra.” 

“Op dit moment is ons doel om meer aanwezig te zijn in grote supermarkten. Uiteindelijk willen we de retailers ertoe brengen een Primeur-afdeling te creëren, net zoals de reeds bestaande biologische afdelingen. We zijn er namelijk van overtuigd dat consumenten best bereid zijn om minder, maar beter te eten. En velen van hen geven daarbij de voorkeur aan 1 uitstekende tros druiven op tafel in plaats van 2 middelmatige trossen. We zijn bijvoorbeeld overeengekomen om druiven aan de Leclerc-winkels te verkopen tegen € 0,99 per schaal, zoals vereist door de retailer voor het 'Extra' -assortiment. Ernaast stonden onze prachtige Lucas Oro-druiven, verkocht voor het dubbele van die prijs. En ondanks dit niet te verwaarlozen verschil, zijn het de kwalitatief veel betere druiven die het best werden verkocht. We willen retailers daarom echt motiveren om meer producten van een Primeur-kwaliteit in de schappen te leggen, omdat er veel positieve kanten zijn aan het op de markt brengen van die producten, vooral als het om druiven gaat. En als het gaat om de smaakkwaliteit wint zo iedereen.”

Groupe Peruzzo is niet van plan om het aantal hectaren druivengaarden dat deze nu heeft, te vergroten, maar wil wel nog een stap verder gaan in het verbeteren van de kwaliteit van de producten door de boomgaarden te vernieuwen en door nieuwe, veelbelovende rassen aan te planten om naar een nog hoger segment op de markt te kunnen gaan.

Voor meer informatie:
Lucas Saglietto
Groupe Peruzzo
+33 676 001 004
+39 327 936 59 35

Publicatiedatum: