Ongeveer 7.000 kilo Persimon Bouquet-kaki’s vertrokken gisteren op hun reis van Carlet (Valencia) naar Rungis (Parijs), met een tussenstop in Saint-Charles (Perpignan).
Acht pallets worden vervoerd in een slimme passieve container die luistert naar de naam SmartEcoReefer en ontwikkeld is door het bedrijf Inprous-PRS. De pilottest wordt uitgevoerd door de Spaanse telersvereniging Anecoop en haar partnercoöperatie Sant Bernat de Carlet, met de steun van het Europese Trails-project.
Actuele uitdagingen in de logistiek
Momenteel staat de logistieke sector voor tal van uitdagingen om het transport van bederfelijke producten te optimaliseren. Twee belangrijke aspecten zijn het behoud van de temperatuur en de (on)afhankelijkheid van energielevering onderweg.
Het jaarlijkse energieverbruik van conventionele koelcontainers bij de import/export tussen de Europese Unie enerzijds en Afrika en het Midden-Oosten anderzijds bedraagt 1,2 miljard kWh en zorgt voor 600 miljoen ton CO2-uitstoot.
Aan de andere kant bedraagt de jaarlijkse voedselverspilling in de EU 80 miljoen ton, wat overeenkomt met 160 kg/persoon per jaar tegen een kostprijs van € 143 miljard. Dit komt grotendeels door de onbetrouwbaarheid van de conventionele koelketen. Er is onvoldoende kwaliteit van bewaring bij langeafstandstransport van zeer bederfelijke producten.
De doelstellingen van Trails en SmartEcoReefer
Het doel van SmartEcoReefer van het bedrijf Inprous-PRS is juist om de sector een technologische oplossing ter beschikking te stellen die de klant een adequate dienstverlening voor gecontroleerde temperatuurlogistiek garandeert.
Het doel van het Europese Trails-project is om een pilot voor langeafstandstransport te creëren en aan te tonen dat deze innovatieve container geschikt is voor het vervoer van groenten en fruit per spoor bij positieve koude temperaturen. Het multimodale transportmodel zal een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot en het ontlasten van het wegennetwerk.
De logistieke partners van deze pilot, georganiseerd door de leden van het Trails-project en Anecoop, zijn Transportes Salva (wegtransport tussen Valencia en Perpignan), Novatrans (spoorvervoer tussen Perpignan en Parijs) en Transports Mesguen (laatste kilometers in Parijs).
Dit type container lijkt veel voordelen te hebben en deze pilottest in reële omstandigheden moet die allemaal bewijzen:
- Autonomie van de container van 12 tot 25 dagen, afhankelijk van de uitrusting;
- Geen mechanische problemen vanwege het passieve karakter van de container;
- 81,9% minder energieverbruik en reductie van de CO2-voetafdruk van het logistieke proces. Wanneer het opladen gebeurt met hernieuwbare energie, is er zelfs geen uitstoot;
- Perfect aangepast aan het gebruik van het spoor;
- Het type kou dat de container genereert, beperkt rot en bacteriële of virale proliferatie en zorgt voor een grotere versheid en kwaliteit van het product.
Per dag passeren meer dan 15.000 vrachtwagens de Spaans-Franse grens, waarvan 40% gekoeld (koude temperaturen boven nul en diepgevroren producten). Dergelijk transport is met andere woorden heel belangrijk voor de Spaanse en Franse economie (o.a. AGF-sector).
Tot op heden wordt 90% van de gekoelde producten tussen Spanje en de rest van Europa over de weg vervoerd. Het gebruik van het spoor is complex vanwege het gebrek aan elektriciteitsvoorziening, de discontinuïteit van de Middellandse Zeecorridor en ook het gebrek aan technische middelen. Met de nieuwe reefer kunnen voedselproducten echter veilig, betrouwbaar en zonder technische problemen (temperatuurregeling, tanken, reparatie van koelmotoren) of milieuproblemen worden vervoerd. Afgelopen zomer 2020 is de oplossing gecertificeerd door het Catalaanse Onderzoeksinstituut voor Agrovoeding (IRTA).
Dit project, ontworpen voor de agrovoedingssector en onlangs nog winnaar van ‘Ports 4.0 de Puertos del Estado’, een wedstrijd georganiseerd door de Spaanse overheid voor innovatieve ideeën voor de havenlogistiek, heeft volgende technische kenmerken:
- Aanpassing en toepassing van de door PRS Technology gepatenteerde koudetechnologie in multimodale containers van 20, 40 en 45 voet voor gebruik in de logistiek en distributie van voedselproducten bij gecontroleerde temperatuur, vooral bij export waarvan de transittijd 20 à 25 dagen bedraagt (eerste fase). Dankzij de PCM-platen wordt de kou beetje bij beetje vrijgegeven, waardoor de goederen 12 dagen of langer in positieve of negatieve kou kunnen worden bewaard, afhankelijk van het model van de apparatuur.
- Onderzoek, ontwerp, ontwikkeling en toepassing van de nieuwste technologische trends met betrekking tot kunstmatige intelligentie (AI). Het doel is nieuwe kennis te verwerven op basis van de analyse van verschillende scenario's. Het gaat hierbij om het modelleren van het technisch gedrag van transporten, foutendetectie, big data en IoT voor het beheren en interpreteren van gegevens van sensoren om risico's tijdens het transport te kunnen identificeren of voorspellen.
- Realtime reageren op onverwachte afwijkingen.
- Toepassing van blockchain-technologie om de gegevens te certificeren.
- Ontwerp en ontwikkeling van verschillende modules op basis van interoperabele API's.
- Ontwikkeling van dashboards en andere noodzakelijke interfaces.