Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Productieperikelen bezorgen verladers opnieuw kopzorgen

Spotvrachttarieven China - VS gekelderd

Verladers kunnen eindelijk op een meevallertje rekenen, omdat de spotvrachttarieven op de route China - VS in de eerste week van oktober gekelderd zijn. Nu Chinese fabrikanten gas terugnemen vanwege de energiecrisis en het feit dat het laagseizoen aanbreekt, is de concurrentie voor vrachtcapaciteit afgenomen en zijn de prijzen op sommige routes met wel 51,4% gedaald. 

Uit gegevens van Shifl blijkt dat het spottarief voor het verladen van een 40ft-zeecontainer van China naar Los Angeles tussen september en oktober van dit jaar met €7.787 is gedaald - dat is 51,4% - van €15.144 naar €7.355. 

Ontwikkeling vrachttarieven van China naar Los Angeles. 

Het vrachttarief voor de route van China naar de Amerikaanse Oostkust daalde in één maand tijd met 28,2%, van €16.876 in september naar €12.115 in oktober.

Ontwikkeling vrachttarieven van China naar Amerikaanse Oostkust. 

Tijdelijke verlichting? 
Deze meevaller zou echter van korte duur kunnen zijn en al gauw overschaduwd kunnen worden door de groeiende achterstanden van openstaande orders. De rantsoenering van energie in China en de impact van de Covid-19-lockdowns remmen de productie in fabrieken en dat houdt in dat veel Amerikaanse en Europese orders niet op tijd zullen worden vervuld. Hoewel Amerikaanse en Europese bedrijven hun best doen om hun toeleveringsketens te diversifiëren, zullen voorraadtekorten en prijsstijgingen steeds meer uitgesproken worden. 

"Voor de pandemie konden onze klanten een container voor €1.298 verladen," zegt Shabsie Levy, oprichter en CEO van Shifl. "Sommige verladers hebben geprofiteerd van de prijsstijgingen en congestie door capaciteit op te kopen en zijn nu op zoek naar manieren om deze zo snel mogelijk kwijt te raken," voegt hij eraan toe. "Voor verladers die nog voorraad in China hebben is de toegang tot capaciteit tegen lagere tarieven natuurlijk goed nieuws. De grote vraag is echter of er producten zijn om deze containers mee te vullen. De tarieven zouden nog verder kunnen dalen. We zien nu al tarieven onder de €4.328 voor het verladen van een 40ft-container van China naar de VS," voegt Levy eraan toe. 

Voor meer informatie:
Charlie Pesti
Shifl
charlie@pesti.io
shifl.com

Publicatiedatum: