Agroatlas: Tweede grootste sperziebonenleverancier in EU

In 1976 telde Almería 3.440 hectare kasteelt. In 2018 was dat cijfer bijna vertienvoudigd tot 31.614 hectare, zo blijkt uit gegevens van het Andalusische ministerie van Landbouw. Maar tijdens de bloeiperiode voor het toerisme in de Zuid-Spaanse provincie schoot de prijs van grond omhoog, waardoor de totale kosten van een kas tot € 220.000 per hectare stegen. Dit zorgde ervoor dat veel telers in Almería hun bedrijfsplannen herzagen en andere wegen insloegen. Zo ook Agroatlas Europa.

Voor Ricardo Menoyo, CEO van dit bedrijf dat 20 jaar geleden werd opgericht en gespecialiseerd is in de afzet van groenten aan supermarktketens, was de enige manier om te concurreren met de grote teeltbedrijven van Europa hun model te imiteren, te internationaliseren en zich in Marokko te vestigen: "De grote spelers op de markt zijn Franse en Nederlandse bedrijven die hun teelt in Marokko, Senegal, Kenia of Egypte concentreren. We begrepen de situatie en de uitdaging leek ons heel interessant", legt hij uit.

Agroatlas Europa analyseerde de markt en ontdekte dat maar weinig bedrijven sperziebonen teelden, omdat het een "zeer gespecialiseerd product is, dat veel handenarbeid en vele hectaren in de buitenteelt vereist, maar ook in de kas." Het bedrijf koos dus voor deze groente die het via een dochteronderneming in Marokko teelt. Het concurreert met de grote spelers op de markt en is zelfs het tweede grootste afzetbedrijf van sperziebonen in Europa geworden, aldus Agroatlas Europa.

Het bedrijf heeft 1.500 mensen in dienst in de regio Agadir met pieken tot 2.000 werknemers in het hoogseizoen. Vrouwen vormen 90% van het personeelsbestand. Er zijn hulpprogramma's voor alle werkneemsters, zoals alfabetiseringscursussen, kinderopvang en een sociale kas voor schoolboeken en -materiaal. Daarnaast verdelen de werkneemsters, met steun van het bedrijf, ook voedselpakketten in nabijgelegen plattelandsgemeenschappen.

De sperziebonen van Agroatlas worden op 700 hectare geteeld: 300 hectare eigen teelt via de Marokkaanse dochteronderneming Nature Growers en 400 hectare is in handen van zo'n 40 onafhankelijke telers, met wie het bedrijf verkoop- en distributieovereenkomsten heeft.

De sperziebonen van het bedrijf uit Almería worden verkocht in alle grote supermarkten in Europa, zoals Tesco, Albert Heijn, Waitrose & Partners, Marks & Spencer, Morrisons en Mercadona. De vijf supermarkten waarmee het in het Verenigd Koninkrijk mee samenwerkt en de distributeur in Nederland zijn de meest aantrekkelijke en winstgevende partners.

Bron: elconfidencial.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven