Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miguel Barber, Pomelos MBC:

"We zouden graag de export van Spaans grapefruit blijven aanvoeren"

Het Spaanse grapefruitseizoen staat weer in de startblokken en ook al wordt geen noemenswaardig grote oogst verwacht door een enigszins verstoorde vruchtzetting wegens aanhoudende regens in de lente, ziet het er voor de afzet niet eens zo slecht uit dankzij de heropening van de horeca. Dit kanaal biedt immers ook afzetmogelijkheden voor klasse II-fruit. Volgens prognoses van het Spaanse ministerie van Landbouw zal de grapefruitopbrengst in Spanje dit seizoen 84.010 ton bedragen, 1,25% meer dan in 2020/21.

"Midden oktober brengen we de eerste grapefruit op de markt, want dat is volgens ons het moment waarop de juiste kwaliteit wordt bereikt. Binnen een tiental dagen beginnen we er dus aan", zegt Miguel Barber, manager van Pomelos MBC, leider in de export van Spaans grapefruit met klanten in meerdere Europese landen. Het bedrijf zet jaarrond grapefruit af. Naast fruit van Spaanse bodem brengt het dus ook importproduct op de markt. De grapefruit ligt in de schappen onder de merken Pomelos MBC, Miramar, en sinds 2019, ook Barber, een merk dat in 2020 geleid heeft tot de oprichting van de handelsonderneming Barber Fruits. Dit bedrijf zet ook ander Spaans fruit af, zoals kaki en abrikoos.

Volgens de manager van dit Valenciaanse bedrijf is het overzeese seizoen goed verlopen, ondanks enkele onvoorziene gebeurtenissen in Zuid-Afrika, zoals het gebrek aan containers en de rellen in de maand juli, wat de aanvoer bemoeilijkte. "Er zijn momenteel nog enkele partijen van het zuidelijk halfrond op de Europese markt, maar de kwaliteit begint al wat minder te worden. Veel fruit dat niet direct op de boot kon, moest immers lang worden opgeslagen gedurende de zomermaanden."

In principe wordt een goede overgang tussen de twee hemisferen verwacht. "In het geval dat er Zuid-Afrikaans product ontbreekt, zullen we ons tot Mexico moeten wenden, maar we denken dat alles wel vlotjes zal verlopen. We verwachten daarom ook goede prijzen te halen aan het begin van het seizoen, want er zal niet zo gek veel importproduct voorhanden zijn. We zullen wel moeten zien hoe de markt reageert op de volumes van andere herkomstlanden in de loop van het seizoen. Ik heb het dan over Mexico, dat tijdens onze eerste weken ook product op de markt heeft, en vooral Florida en Israël, die ook inspringen waar tekorten opduiken", legt Miguel Barber uit.

Pomelos MBC heeft percelen in alle Spaanse streken waar grapefruit geteeld wordt, zoals Valencia, Murcia en Andalusië. Zo spreidt het bedrijf de risico’s voor het geval er onvoorziene omstandigheden opduiken, zoals slecht weer of plagen en ziekten. De rassen met wit en roze vruchtvlees zijn bijna verdwenen in Spanje. Pomelos MBC teelt vooral Star Ruby, een grapefruit met rood vruchtvlees die ook veel zoeter is en minder zuur sap heeft dan andere variëteiten.

Het Valenciaanse bedrijf werd in 1950 opgericht door Miguel Barber Castillo, de vader van de huidige manager. Vandaar ook de initialen MBC in de bedrijfsnaam. "De onderneming had eerst tot doel de beste sinaasappelen en grapefruit op de nationale markt aan te bieden, maar al snel schakelde het over op specialisatie in grapefruit. En vandaag de dag zijn we toonaangevend in dat segment. We zijn een familiebedrijf en we blijven maar groeien. En tot onze grote tevredenheid blijft de familie de kar trekken, want ook de 3e generatie is al actief in het bedrijf."

De grapefruit van Pomelos MBC wordt elk jaar populairder. "Onze belangrijkste markten zijn Spanje, Frankrijk en Duitsland. Maar daarnaast exporteren we ook naar bijvoorbeeld Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. De interesse neemt gestaag toe", zegt Miguel Barber.

Het Valenciaanse bedrijf concurreert met Turkije en dit jaar dreigt de strijd nog iets uitdagender te worden door de stijging van de productiekosten. "Turkije heeft altijd al het voordeel gehad van de lagere productiekosten. Maar nu wordt dit nog verergerd door het feit dat we in Spanje een behoorlijke stijging hebben gekend in de kosten van materialen, elektriciteit, lonen, enz. Maar in Spanje werken we met fruit dat nauwelijks residuen bevat en daar halen wij ons concurrentievoordeel uit, want Europese supermarktketens hechten daar steeds meer belang aan. Bovendien leveren we het verpakkingsformaat dat de klant wenst, terwijl Turkije grotendeels werkt met dozen van 15 kg. Ten slotte is ons product ook altijd verser omdat we de transittijden korter houden", zegt Miguel Barber.

Investeringen om duurzaam te blijven groeien
Door de toenemende vraag naar grapefruit heeft het bedrijf de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in verwerkingsfaciliteiten. De vader van Miguel begon met een pand van 400 m², nu beschikt Pomelos MBC over 9.000 m². "Evolutie is ook nodig om ons aan te passen aan de strenge kwaliteits- en voedselveiligheidsnormen en om te zorgen voor een veilige omgeving voor onze werknemers. Elk jaar verbeteren we onze faciliteiten en processen met nieuwe en modernere lijnen. Zo hebben we deze zomer nog meer dan € 1,6 miljoen geïnvesteerd in een reorganisatie van ons magazijn, wat heeft geleid tot meer ruimte, wendbaarheid en werkcomfort. Want we willen een steeds betere service bieden aan onze klanten: de groothandelsmarkten en grote supermarktketens in heel Europa", benadrukt Miguel Barber.

"Om in te spelen op de vraag van deze markten, blijven we inspanningen leveren en middelen investeren om ons productieproces steeds duurzamer te maken. Zo weren we zo veel als mogelijk het plastic uit onze verpakkingen en streven we naar zo veel mogelijk percelen met certificeringen die garant staan voor een eindproduct zonder residuen. Bovendien zijn we sinds een paar jaar behoorlijk zelfvoorzienend met betrekking tot energie via de installatie van zonnepanelen. De helft van ons verbruik wekken we zelf op. We reinigen ook zelf het water dat we gebruiken in onze faciliteiten via behandeling in een moderne ozonzuiveringsinstallatie. Dat vloeit dan weer zo schoon mogelijk naar het waternetwerk", vervolgt hij.

"Een onderwerp waar we recent ook mee bezig zijn geweest, is sport. Sport draagt veel positieve waarden uit, zoals teamgeest, en maakt uiteraard deel uit van een gezonde levensstijl, net als het eten van fruit, en als het even kan, grapefruit natuurlijk. Sinds vorig seizoen zijn we hoofdsponsor van VGA Stella St. Maur Handball, een damesteam van de tweede afdeling in Frankrijk en een van de oudste Franse handbalclubs", besluit Miguel Barber.

Voor meer informatie:
Miguel Barber
Pomelos MBC
Avinguda de l’Estatut, 5 - P. I. Les Vinyes
46711 Miramar (Valencia) - Spanje
+34 962 81 91 08
info@pomelosmbc.com
www.pomelosmbc.es

Publicatiedatum: