Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francisco Vicente Gea, commercieel directeur van Belsán (Spanje):

"In het tweede deel van het seizoen kunnen er tekorten ontstaan aan Spaanse en Turkse citroenen"

De citroenoogst is weer begonnen in Spanje, de grootste exporteur ter wereld van dit citrus. Er wordt een aanzienlijke oogstdaling verwacht door de Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit (Ailimpo). Voor de Verna-citroen verwacht men uiteindelijk fors minder product dan aanvankelijk geraamd. De totale opbrengst zou nauwelijks boven de helft van die van vorig jaar uitkomen.

"We zijn al twee weken bezig met het op de markt brengen van onze Spaanse citroenen, maar het lijkt erop dat de markten nog steeds een beetje worden overspoeld met product uit Zuid-Afrika, Argentinië en Chili. Er komen nog steeds containers binnen", zegt Francisco Vicente Gea, commercieel directeur van het Murciaanse citroenbedrijf Belsán. "Daar komt nu ook nog eens de start van het Turkse seizoen bij."

Aan het einde van het overzeese seizoen hebben Argentinië en Zuid-Afrika, twee zeer machtige citrusexporteurs, hun aanwezigheid op de citroenmarkt vergroot ten gevolge van een combinatie van verschillende factoren. "De Spaanse oogst van Eureka is niet zoals verwacht en het fruit uit Zuid-Afrika laat op zich wachten vanwege vertragingen in de Zuid-Afrikaanse havens. Daardoor steeg de prijs van citroenen in Europa. Gemiddeld lagen die op € 1,70-1,80 per kilo, maar eind juli zelfs op € 2,10, wat voor Argentinië een lokeffect had. Het Zuid-Amerikaanse land was immers citroenen naar Azië en de Verenigde Staten aan het sturen, maar de prijzen in Europa brachten hen op andere ideeën", zegt Francisco. "En al de containers die in Zuid-Afrika vertraging hadden opgelopen, komen opeens allemaal in één keer binnen."

"Maar beetje bij beetje zullen de hoeveelheden overzeese producten steeds meer afnemen. Ik voorzie ook dat we over een paar weken aanzienlijke volumes Spaanse citroenen voorhanden zullen hebben", vertelt hij.

"In het tweede deel van het seizoen worden tekorten verwacht"
Ramingen van de Spaanse sector hebben het over een kwart minder citroenen dit seizoen, maar er zijn grote verschillen tussen de rassen. Vooral in het tweede deel van het seizoen worden er fors minder citroenen verwacht.

"Het zou best kunnen dat er in de maanden maart, april en mei minder Primofiori-citroenen zullen zijn", legt Francisco Vicente uit. Maar de grootste daling zal zich voordoen bij de Verna’s. "Vorig jaar ging alles goed, maar dit voorjaar is de bloei en vruchtzetting niet in orde geweest. Er wordt gepraat over zo’n 40 à 50% minder opbrengst."

Ook Turkije, een grote concurrent op vooral de Oost-Europese markt, is in hetzelfde bedje ziek. "Van september tot en met december verwacht Turkije mooie volumes, maar vanaf eind januari zal de opbrengst dalen, omdat het erop lijkt dat ze daar ook problemen hebben gehad met de bloei van de late rassen."

"Ik voorzie dan ook een gebrek aan citroenen in het tweede deel van het seizoen. Het ziet ernaar uit dat zowel Turkije als Spanje het zullen laten afweten en dan zijn prijsstijgingen niet uit te sluiten", zegt Francisco.

Ondanks de neerwaartse prognoses, denkt Belsán, een familiebedrijf in de derde generatie, dit seizoen de afzetvolumes weer op te krikken na de mindere prestaties in het coronajaar, toen vooral de sluiting van horeca zich liet gevoelen. "Bovendien staan we elk jaar sterker in het retailkanaal. Een drietal jaar geleden hebben we ons merk ook helemaal opgefrist met de inbreng van een topontwerper en onze citroenen hebben sindsdien flink aan bekendheid gewonnen, niet alleen in Europa, maar ook daarbuiten, zoals bijvoorbeeld in Canada, waar we de laatste jaren fors op hebben ingezet. We zijn trouwens een van de bekendste merken op de Canadese markt."

Voor meer informatie:
Francisco Vicente Gea Belmonte
Belmonte Sánchez Belsan S.L
Vereda Rincón de Gallego 16
30579 Torreagüera (Murcia) - Spanje
+34 968 870 168
[email protected]
www.belsansl.com

Publicatiedatum: