In de maand september is de citroenoogst in Spanje weer van gestart gegaan. Het fruit is van goede kwaliteit, maar de oogst zal lager uitvallen dan in voorgaande jaren. De eerste oogstramingen van de Spaanse citroensector hebben het over 1.035.000 ton, 23% minder dan in 2020-2021. De daling is te wijten aan slechte weersomstandigheden: perioden van kou, wind en te veel regen hebben de vruchtzetting in sommige gebieden negatief beïnvloed.
In Spanje is deze bron van vele gezondheidsvoordelen erg populair. 97% van de Spanjaarden consumeren tussen de 2 en 4 keer per week citroen. Citroen is een natuurlijk voedingsmiddel, zonder vet, zonder zout en met een laag suiker- en natriumgehalte. Maar het opvallendst is het hoge gehalte aan vitamine C. Anderhalve citroen per dag zou voorzien in de dagelijkse behoefte van ons immuunsysteem.
Ondertussen doen de Spaanse teelt- en afzetbedrijven er alles aan om de aangeboden marktkansen "uit te persen". De Spaanse citroen leidt de afzet op de internationale markten omdat er een grote controle van het distributiesysteem plaatsvindt die maximale versheid garandeert. Een Spaanse citroen doet er slechts 48 uur over van de boom naar het schap van een supermarkt in Europa.
Spanje beschikt over een "bos" van meer dan twaalf miljoen citroenbomen in de gebieden langs de Middellandse Zee. Dat bos is bovendien een natuurlijke long die in totaal 360.550 ton CO₂ per jaar vasthoudt en dus een bijdrage levert aan de strijd tegen klimaatverandering en het stoppen van de opmars van woestijnvorming, zo benadrukt de Spaanse Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit (AILIMPO).
Meer dan 20.000 mensen zijn tewerkgesteld in de Spaanse citroensector, die jaarlijks meer dan 30.000 vrachtwagens op weg stuurt tot in de verste uithoeken van Europa. De Spaanse citroen bereikt ook steeds vaker veeleisende markten zoals de VS of Canada.
Welcome to the Lemon Age
Met de wind in de rug steekt de sector nu nog een tandje bij met zijn succesvolle promotiecampagne die de Spaanse citroen over de hele wereld moet bekendmaken: Welcome to the Lemon Age. Het is de meest ambitieuze promotie- en informatiecampagne in de geschiedenis van de Spaanse citroen.
Spanje is met gemiddeld 1 miljoen ton per jaar goed voor meer dan 60% van de Europese productie. Spanje is de grootste citroenteler in Europa en een van de belangrijkste ter wereld. Daarnaast zet Spanje de meeste verse citroenen af op de internationale markten en bekleedt het de tweede plaats bij de totale afzet van zowel verse als verwerkte citroenen met een waarde van meer dan € 700 miljoen.
Voor meer informatie:
AILIMPO
www.ailimpo.com