Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arie Havelaar en Sander Kleinjan, Sawari Fresh International:

"Veel kans voor innovatie in gember en knoflook door focus en specialisatie"

Arie Havelaar en Sander Kleinjan hebben de afgelopen anderhalf jaar een goede positie opgebouwd in de wereld van knoflook en gember. Omdat ze het grootste deel van hun werkzame leven bij deze twee producten betrokken zijn geweest, hebben ze grip op alle aspecten van de toeleveringsketen. Het netwerk van contacten van Arie is vooral sterk in de knoflook- en gemberregio's van China. Sander heeft zich daarentegen gericht op het ontwikkelen van de aanvoer van gember uit Peru, Brazilië en andere opkomende gembertelende landen.


Sander Kleinjan, Bert van Gelder en Arie Havelaar

In maart 2020 hebben ze Sawari Fresh International opgericht. Arie: “Vanaf dag 1 hebben we ons uitsluitend op deze twee producten gefocust en hebben we een sterke positie ingenomen als ‘seed to table’ leverancier. Al jaren stijgt de populariteit van deze culinaire producten gestaag, vooral door de focus van nieuwe consumenten op gezondheid en vitaliteit. De Covid-19-pandemie versnelde de populariteit. We realiseerden ons ook dat het in de markt ontbrak aan specialisatie om te kunnen voldoen aan de eisen van de consument op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit, smaak en nieuwe innovaties. Het resultaat is dat we voor Sawari een niche creëren door ons te focussen op dat laatste: innovatie.”

Deze focus is volgens Sander niet onopgemerkt gebleven bij hun klanten. “Toen we met Sawari begonnen, waren we al goed gepositioneerd om retailers te bevoorraden. Dankzij onze gecombineerde ervaring van meer dan 50 jaar zagen we veel kansen voor innovatie. Zo investeerden we in moderne was-, droog- en verpakkingsmachines voor gember. Dit stelt ons in staat om ons product in bulk van onze telers naar Nederland te brengen, en de bestelling van elke retailer op afroep klaar te maken. Het resultaat is dat onze retailers de producten van Sawari direct na het was-, droog- en pakproces ontvangen. Dit garandeert een product met een hoog kwaliteitsprofiel: extern en intern. Ons bulktransport van oorsprong is ook beter in termen van duurzaamheid, voedselverspilling proberen we hiermee tot een minimum te beperken.”

Sawari's interesse om gember dichter bij de markt te telen begon meer dan 5 jaar geleden toen ze een test startten in Portugal. De resultaten waren zo veelbelovend dat de twee partners vrijwel direct na het opstarten van Sawari investeerden in een project om gember te telen in lokale kassen. De eerste oogst (juni tot augustus 2021) bewees hun overtuiging dat het telen van gember in Nederlandse kassen een prachtig product zou opleveren met een laag vezelgehalte en een pure smaak. Volgens Arie gaan ze de eerste veldproeven in Portugal, Spanje en Griekenland uitrollen zodra hun eerste generatie plantmateriaal voldoende is vermeerderd. “We werken samen met Wageningen Universiteit, Vertify Research en een laboratorium van wereldklasse om een ​​ras te ontwikkelen dat perfect past bij de Europese teeltomstandigheden. Onze belangrijkste drijfveer is om producten te maken die een echte meerwaarde hebben, ook in bewerkte vorm”, zegt Arie.

Bert van Gelder, senior accountmanager zegt dat naarmate de populariteit van een product toeneemt, de concurrentie heviger wordt. “Dit betekent dat we nooit grip en focus kunnen verliezen op het krijgen (en houden) van de basiseigenschappen voor wat betreft kwaliteit. We beginnen met directe controle over de bron van onze producten. Onze manier van werken stelt ons in staat om te voldoen aan alle normen op het gebied van voedselveiligheid en sociale naleving. Onze keten is transparant en efficiënt door onze nauwe samenwerking met telers. Ten derde creëren we maatwerk in speciale verpakkingen, directe verzendingen en klantspecifieke etikettering. Ten slotte hebben we de kunst om gember zo dicht mogelijk bij de eindconsument in Europa te verpakken geperfectioneerd, en leveren we kwaliteit die consistent en betrouwbaar is.”

In lijn met het streven om te blijven innoveren en de ecologische voetafdruk te verbeteren, voert Sawari momenteel ook onderzoek en veldtesten uit om een ​​proces te ontwikkelen waarmee lokaal geteelde (Nederlandse) knoflook kan worden omgezet in een gedroogde, verkoopklare variant.

Sawari Fresh zal aanwezig zijn op Fruit Attraction in Madrid, stand 10E04.

Voor meer informatie
Arie Havelaar/Sander Kleinjan/Bert van Gelder
Sawari Fresh International 
+ 31 (180) 472 803
info@sawarifresh.com 
www.sawarifresh.com 

Publicatiedatum: